onsdag 2 maj 2012

Marathon-minnen

Berlin Marathon 2011
Sthlm marathon 2011

sthlm marathon2011
sthlm marathon 2010
sthlm marathon 2010
Sthlm marathon 2009
sthlm marathon 2009
Inför Sthlm marathon 2008
Okej, nu är det exakt en månad kvar till Sthlm marathon. 
Jag känner något extra inför Sthlm marathon. Det var nämligen det första loppet som jag ställde upp i. Många blir förvånade när jag berättar att jag inte hade sprungit ett ynka litet mils-lopp när jag ställde mig där på start-linjen inför Stockholm marathon 2008.
Det började med att jag våren 2007 satt hemma hos en tjejkompis som hade massa vänner hemma hos sig för att titta på Eurovison. Jag kände mig lite nyfiken på lopp då jag sprang då och då. Väldigt sporadiskt dock då jag festade en hel del på den tiden. Den kvällen så var det i alla fall ett par där som sprang marathon-lopp. Jag  märkte hur jag blev jättenyfiken och frågade därav ut de en massa om hur det egentligen fungerar det där med att springa ett marathon. De berättade entusiastisk om deras marathonupplevelser, ja ni vet hur marathonlöpare kan bli när de får prata löpning ;-) Under samtalets gång  kände jag ganska snart att "det där ska jag också göra".

En tjejkompis blev också intresserad och vi anmälde oss sommaren 2007 till Stockholm marathon 2008, ett heeelt år innan med andra ord. Eftersom vi anmälde oss så tidigt så fick vi en sådan där tröja på köpet "jag tränar inför stockholm marathon 2008" . Hehe, jag minns känslan när jag hade den på mig på gymmet. Jag var liksom barnsligt nöjd över att jag  i överhuvudtaget tränade inför ett marathonlopp.
Under 2008 så fick jag dock stora problem med benhinnorna och det gick inte att springa. Samtidigt så var det mycket annat i livet som snodde fokus under den våren. Istället för att alternativträna så slutade jag dock att springa i februari och jag gav upp tanken på Stockholm marathon. Ett par veckor innan  loppet så kom dock startbeviset och jag bestämde mig någon vecka innan att springa ändå. Trots att jag inte hade tränat sedan februari. Jag tog mig runt och bestämde mig  direkt efter målgång att jag skulle springa Stockholm marathon nästa år igen och då vara tränad för det. På den vägen är det.
Den 2:a Juni i år springer jag mitt 5:e Stockholm marathon och mitt 6:e marathonlopp och jag har inga planer på att sluta! ;-) Det är ju så kul!!

Nu blev jag riktigt taggad... en månad kvar! Nu ska jag iväg och plugga med Jonna, ha en fin dag!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Fin utveckling du haft:)

Andreas sa...

Riktigt motiverande läsning, jag blev också pepp! Också väldigt kul att se vad träning och vilja skapar.
Och löptränar gör vi för att det är så sjukt underhållande och kul!

Reka sa...

Hej
Hittade din blogg via jogg.se
Känner verkligen igen mig i din historia, eller hoppas på att jag ska göra det om några år :) Jag tränar nämligen för mitt första maraton, som även blir mitt första lopp. Alltid roligt med motiverande läsning!

Ann sa...

Åh, nu taggade jag till lite och det behövs kan jag säga... Tack för den berättelsen!

Lina sa...

Andreas:Ja löpning är grymt kul, speciellt marathonlopp :-)

Lina sa...

Reka: Va kul att du hittat hit och vad kul att du nu tränar inför din första mara! Är det sthlm-marathon som gäller? :-)

Lina sa...

Ann: Va härligt! :-) Jag blir själv taggad när jag tänker tillbaka på alla roliga löparupplevelser! :-)