fredag 14 oktober 2011

penicillin tar...


Foto :Lite friskare och återigen nyfärgade
 ögonbryn. Hehe... de ser alltid lite fööör mörka ut
 de första dagarna, sen blir de perfa ;) Nu passar jag
 även på att skylla på att jag är lite sjukdomsblek
och att det förgyller´kontrasten  ;) !

Penicillinet verkar ha bra effekt måste jag säga.
Det beror kanske delvis på att jag helst inte äter det i onödan. 
När man tar penicillin riskerar man nämligen att utveckla resistenta bakterier som lär sig att tåla antibiotikan som de utsätts för. Det tror jag inte att alla är medvetna om. Isåfall så gäller det ofta första månaden efter att man tagit penicillinkuren, men viss resistens kan finnas kvar i upp till ett år.

 Så ta inte penicillin"för säkerhets skull" mina vänner, ni kanske verkligen behöver det längre fram.

Nu är det äntligen helg igen, hemma-mys, städdag i föreningen(där jag bor) och hejjarklack på Hässelbyloppet är mina helg-planer so far!;)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Människor och djur kan kan inte utveckla resistenta bakterier.
Att man är restrektiv med antibiotika beror på att bakterierna kan utveckla resistens mot antibiotikan på lång sikt så att våra barn kan få problem med resistenta bakterier.

Lina sa...

okej... jag har läst på olika ställen att det är så, att det forskats om det? Bland annat så har aftonbladet skrivit om den forskningen..
http://www.aftonbladet.se/halsa/article12322159.ab

men det kanske finns delade meningar om detta inom forskningsvärlden helt enkelt.

Hur som helst så vill jag inte ta bra mediciner i onödan:)
Ha en bra helg!
Mvh//Lina

Karin sa...

Tror att du bör använda andra källor än ab. ;-) Men nog kan det vara bra att inte knapra piller i onödan. I Sverige så bestämmer man dock inte detta helt själv, det är ju läkare som skriver ut pencillin. Då är det minst lika viktigt att påpeka att det då gäller att käka hela kuren, annars tar det lätt om och är svårare att bli av med! Så nu får du inte vara försiktig!

Lina sa...

Karin: Hehe...jo jag vet att aftonbladet som källa är sisådär ;)...men det var det första jag hittade...jag har hört det på annat håll tidigare också.. men jag kanske fått allt om bakfoten helt enkelt...

Lisa sa...

Ja precis, det främsta problemet med ökad antibiotikaförskrivning ligger på samhällsnivå. Det utvecklas resistenta stammar av bakterier, som vi i framtiden inte kommer att kunna behandla alls! Det känns superscary! Vi i sverige drillas att vara väldigt restriktiva med penicillin, samtidigt som man i vissa länder köper antibiotika receptfritt och knaprar det som vitaminer... Läget känns hopplöst!

Anonym sa...

Det går faktiskt alldeles utmärkt att utveckla resistans hos bakterier i en mänsklig värd. Flera arter är så fiffiga att de kan utbyta arvsmassa mellan varandra genom t.ex. att en plasmid utbyts genom en pili. Flera människor är tyvärr redan värd till bakterier med resistans utan att ha konsumerat antibiotika överhuvudtaget.

Fullföljande av kuren är även av betydelse för att minska risken att utveckla en resistans hos organismen. Man måste liksom säkerställa att de är döda vissa kan ha en viss resistans och tar då lite längre tid på sig att dö :-)