lördag 18 september 2010

Äntligen ett nytt pers på milen!

Äntligen, äntligen, äntligen!!! 45.04
Nu så har jag sprungit kistaloppet, 10 km.
Jag var så nervös innan. Tjejmilens "inte- så- härliga- upplevelse" hade "satt sig lite på hjärnan" och jag kände oro inför att detta lopp skulle bli likadant, men det blev det ju inte! :)

Jag mötte upp Thomas, Miranda, Elsa och Alexandra en stund innan och de låste in sina saker på Sats, bra ide´! Sedan så värmde vi upp i ungefär en kvart innan start!
Jag sprang ca. 1,5 km fram och tillbaka vid startområdet och ställde mig sedan och "dansade" med framför friskis &svettis-ledarna.

Precis när alla löpare ställt upp sig redo för start så kom regnet, det fullkomligt öste ner. Fast det var varmt ute och därför ändå ganska så skönt, tyckte jag. Efter att startskottet gått så kände jag det nästan med en gång, jag hade energi idag! Jag höll ett högt tempo men andningen kändes ändå så kontrollerad! Det gjorde mig positiv. Fast av erfarenhet så ville jag inte ta ut något i ett så tidigt skede av loppet. Det var extra kul att springa igenom gallerian! Känslan hängde kvar och jag kände mig stark loppet igenom! Jag tröttnade dock på min Ipod då hörlurarna gång på gång åkte ur. De brukar sitta bra men regnet gjorde att de bara gled ner hela tiden och trasslade in sig i säkerhetnålarna på nummerlappen. Jag tappade fokus varje gång som skulle fixa till detta. Det var ett himla meck så tillslut så drog jag av mig hörlurarna och petade in de under sport-toppen istället. Jag körde utan musik! Det som förvånade mig var att jag gillade det! Jag fick en bättre rytm i kroppen. Intressant eftersom jag alltid har kört med musik på alla mina lopp! Det var dåligt med kilometerskyltar så jag tycker synd om de som inte hade någon gpsklocka. Det var även lite felmarkeringar. Vid 5 km så stod det att man sprungit 8!! ;)
Detta var premiärloppet så man får räkna med att lite småsaker kan bli fel. I stort så var det ett superbra arrangerat lopp med en positiv anda bland både funktionärer och medlöpare!
Benen pinnade på igenom Akalla by. Det var en mycket speciell känsla. Jag växte ju i stort sett upp på 4H-gården där. Nostalgi, massa med känslor poppade upp! När jag sprang förbi Akalla centrum så var det endast 2 km kvar, "kör kör kör" upprepade jag för mig själv inombords!Min garmin visade att loppet var något längre än 10 km, men det är rätt vanligt på lopp har jag förstått. Precis på sluttampen kom värsta backen, den hade jag inte räknat med men det var bara att kämpa sig upp! När jag såg målet så kände jag total lycka. Vilket härligt lopp, 45:04 och en välförtjänt tredjeplats- placering i motionsklassen! Fasiken vad härligt, äntligen ett nytt PB på milen! :)
Mina kilometertider enligt Garmin
1 km 04:03
2 km 04:06
3 km 04:11
4 km04:32
5 km: 04:25 (halva loppet 21:18)
6 km: 04:43
7 km: 04:25
8 km: 04:43
9 km: 04:22
10 km:04:19
Jag är supernöjd och nu taggad inför nya utmaningar! :)

17 kommentarer:

Ousa sa...

Gud va kul! Grattis till dina fina prestation! Kanontid och PB!

Sara Jansson sa...

Grymt jobbat! Inga problem att komma under 45 på Hässelby! Grattis!

Martin sa...

Grattis!

Ett riktigt roligt lopp :)

Johanna sa...

Grattis till PBt. Mycket bra jobbat!

Miranda sa...

Åh tredje plats?? De sa du inget om! :D STORT GRATTIS KÄRA LINA!

Annie sa...

Grymt Lina, nu blir jag också peppad på att bli snabb!

Marieh sa...

Grattis!

Anonym sa...

Grattis! Och välkommen åter. Tack för att du var med och bidrog till fin stämning!
/Arrangören

Anonym sa...

Vaknade tidigt idag och var nyfiken på vad du hade skrivit på bloggen!
Försöker peppa mig själv inför hässelbyloppet genom att läsa din blogg!
Du är grym!
Hahaha du sa inte till mig heller att du va 3:a på loppet!
Nu får du hjälpa mig att komma igång med löp träningen, jag behöver sjukt mkt hjälp med det!

// Minna

Anonym sa...

Grymt Lina!
Nu ska du få ett nytt super uppdrag du kan blogga om!
Om du vill får fu gärna träna mig inför hässelby loppet!
Tror inte jag kommer fixa min tid annars!
Grattis till 3:e platsen!
Den är du verkligen värd!

Anonym sa...

Oj råkade skriva 2 komentarer då jag inte såg att den första publicerades!
Det var jag som behöver hjälp med träning inför hässelbyloppet!
//Minna

Thomas sa...

Grymt Lina!
Visst är det spännande att man kan gå ut och prestera så när man innan knappt vet om man kommer att komma i mål?
Nu får Hässelby passa sig :-)

LOPARJANNE sa...

Grattis och bra jobbat!

Löpning & Livet sa...

Grymt ju! Snart är du under 45!! :)

Stort grattis!!

Alexander sa...

Stort grattis Lina! Härligt pers måste jag säga. Det måste berott på den brutala simträningen i onsdags va :) Blir det att sätta nya mål inför Hässelby eller blir målet sub 45 där ändå?

Kalle sa...

GRATTIS till nytt pers!

Lina sa...

Ousa: Tack! Nu taggar jag om till hässelbyloppet, ska du springa det i år?

Sara: Haha näe, nu känner man minst sagt lite press på hässelbyloppet! Hoppas det blir en minst lika bra dag då! :´)

Martin: Ja visst var det kul, bra stämmning!

Johanna: tusen tack!

Miranda! Tack så mycket! Tredje platsen visste jag ju inte om förrän jag kom hem och såg resultatlistan ;)

Annie: Vad kul, kör hårt! :)

Marieh: Tack, tack!! :)

Arrangören: Tack, jag kommer utan tvekan tillbaks!!! :)

Minna: Såklart vi ska se till att du klarar din tid på Hässelbyloppet! :) Vi kan tillsammans göra ett träningsupplägg till dig nu inför de sista veckorna! :)Det fixar vi! :)kram!

Thomas: Tack! Inte veta om man skulle komma i mål? Det tvekade jag inte på då det gällde nån av oss :) Hässelby jaaa, då är det fullt ös som gäller ;)

Löparjanne! Tack, hur gick det för dig? ska kika in på din blogg och kolla :)

Andreá: Japp snart så! :) Hoppas jag :)

Alex: haha..ja simningen gjorde var nog pricket över i:t ;)
Hässelbyloppet, då så är det sub45 som jag satsar på, men man ska ju ha en bra dag också :)

Kalle! Tack!!!!!!