fredag 24 september 2010

Min nuvarande träning

Den uppmärksamme läsaren har kanske märkt att mina träningsingredienser har förändrats något. Jag har de senaste veckorna förutom löpningen kört en hel del Spinning, Core och yoga.

Jag är inte på väg att överge min löpträning, den är alltid prio 1.
Det är ju inte särskilt konstigt att jag som löpare hellre springer än styrketränar men jag börjar få ett nytt helhetsperspektiv. Jag har inte varit någon träningstjej från unga år, man kan väl säga att jag började springa på riktigt för ca. 3-4 år sedan. Då fanns det inga särskilda tider som lockade. Jag ville mer springa för att hålla kroppen i trim. Successivt så började jag dock gilla även andra effekter som löpningen medför såsom frihetskänslor, avstressande och att jag kände mig allmänt piggare. Var sak har sin tid och jag har länge i stort sett bara sprungit. I stort sätt. Lite halvhjärtat så har jag kört lite core och så ibland men jag har aldrig fått in någon bra rutin på det. Jag tror att det beror på att jag inte har varit tillräckligt motiverad. Nu så känner jag dock att jag faktiskt tillslut har blivit det.
Varför? Jo för jag nöjer mig inte längre med att bara komma ut och springa några gånger i veckan längre. Jag vill utvecklas, bli lite snabbare och förbli skadefri. Då krävs snabbhetsträning men även en stark kropp då hela kroppen påverkas av löpning! Jag vill därmed skapa balans i kroppen och framförallt stärka bålpartiet. Är man svag i dessa muskler och lutar sig framåt när man springer så blir löpsteget sämre, andningen svårare och det går åt onödig energi. Punkt slut!
Yogan har jag kört för att undvika stelhet och spinningen för att jag egentligen vill komma upp i träningsmängd men inte riktigt vågar stressa kroppen med att köra för många mil löpning än så länge. Så prio 2 nu är core, två gånger i veckan! Det ska bli intressant att se vad det får för effekter! Jag är rätt övertygad om att det är positivt för min löparutveckling, vad tror ni?

Inga kommentarer: