onsdag 15 september 2010

God morgon!

Ett bra frukostalternativ!

Jag är inte längre "stenhård" med stenålders, även om jag för det mesta äter en sådan kost. Mina frukostar består nu för tiden till exempel ofta av makrill på mörkt bröd, så även denna morgon. Nyttigt och mättande! Jag försöker att få i mig mer fisk i vardagen. Särskilt feta fiskar som innehåller omega3! Dessa mackor och kaffe och jag är redo att ta dagen! ;)När jag började "stenhårt med stenålders" så behövde jag det! Jag ville lära mig mer om kost och om hur min kropp fungerar och mår av en annan kosthållning.

Det var framförallt återkommande skador, stelhet och långsam återhämtning som

fick mig att fundera på om jag verkligen fick i mig allt det där som just min kropp behöver. Jag

krävde/kräver ju mycket av kroppen i min träning och då ville/vill jag även "ge" den förutsättningarna för att kunna utvecklas optimalt.


När man pratar om kost så får man ofta reaktionen "...men Lina du behöver väl inte" "...herregud du som tränar så mycket, du kan väl äta precis vad du vill" "Men hallå där, du är ju inte tjock!!" Osv osv. Kost kopplas nästan alltid till vikt. Det är det enda som många tänker på när man talar om kost. Ser man en väldigt smal person som äter godis och onyttigt hela tiden så tänker många "vad orättvist, hon kan äta precis vad hon vill". Visst är det så att man har olka anlag för hur förbränningen är men det som jag vill komma till är att det inte enbart handlar om vikt! Jag äter inte nyttigt enbart fokuserad på vikten utan jag vill att min kropp ska få i sig det den behöver! Jag vill att kosten ska hjälpa min kropp att byggas upp och inte brytas ned efter träning! Jag vill må bra och känna mig pigg! Jag vill återhämta mig optimalt efter mina pass! osv osv.


Ibland så tänker jag att det kanske inte är så orättvisst att vissa tycks kunna äta precis vad de vill utan att gå upp i vikt, det kanske på ett sätt är synd. Jag menar det kanske leder till att de aldrig kommer att reflektera över sina kostvanor någonsin, efterssom det i allmänhet verkar vara mest vikten som sporrar?

Vad anser ni?

5 kommentarer:

Malin sa...

Det är som du säger, vikten sporrar mest men det är ju i och för sig bättre än att inget sporrar. För mig är det både vikten och hur kroppen mår som sporrar. Dock är det svårt ändå att äta nyttigt. Jag vet att skräpmat och godis gör mig trött, hängig, deppad och i obalans, ändå äter jag det. Skulle jag äta som jag gör och inte träna så skulle dessutom kroppen se annorlunda ut...Hur som helst, jag tror att skulle fler tänka på vad de stoppar i sig så skulle de må bättre i vardagen, på arbetet..ja överallt. Inklusive mig.

Emilie sa...

Vikten sporrar definitivt, men det gör också kroppens välmående. För lite över två månader sedan började jag tänka på vad jag stoppar i mig och i samma veva började jag träna för att komma i "mitt livs form". Jag äter inte speciellt mycket onyttigt nuförtiden i form av godis, chips, överflödiga kolhydrater (behöver inte nödvändigtvis vara onyttigt) o.s.v. och jag mår nu generellt sett mycket bättre. Orkar mer, är på bättre humör m.m. :) Kosten påverkar verkligen hur man mår, men jag hade nog inte ändrat min kost om det inte varit för att jag hade lagt på mig några extra kilon.. Så i grund och botten är det kanske ändå vikten som sporrar mest och som gör att man väljer att ändra kostvanor, men välmående finns också med på ett hörn!

Malin I Form sa...

Oj, makrill i tomatsås är ruskigt gott! Det får jag nog köpa hem när vi handlar nästa gång.

amanda sa...

Hej Lina!
Har precis börjat följa din blogg och är precis som dig en enbeten löpare. Dock har jag lite svårt med kosten och tänkte kolla vad du äter. Jag äter inget godis, men det kan bero på att jag inte tycker om det. Men som du skriver, jag vill att min kropp ska återhämmta sig opitmalt för att få ut största bästa resultat av träning.
Så vad äter du? Kör du kosttilsskott, isf - är det dyrt? Jag antar att du också smakat på livet som fattig student och då kan man inte punga ut hur mycket som helst, även om man vill.

Jag äter koffeintabletter och det ger mig grymt mycket känner jag. Men jag tror och jag vet att jag vill bli bättre löpare (mot eliten faktiskt) och då behöver jag lite tips och råd.
Vore evigt tacksam!
Tack för en inspirerande blogg.
Mvh /Amanda

Lina sa...

Vad kul med era kommentarer!
Visst är det intressant med kost och olika synsätt då det gäller kost! jätte intressant att höra era åsikter! :)