torsdag 2 september 2010

Förfallen

I morse när jag var och handlade frukost så såg jag en kille som gick i min skola som mindre. (Vi känner inte varann eller så, så det finns absolut ingen risk att han läser detta, jag vet inte ens vad han heter) men jag blev chockad, han såg ut som en gammal gubbe och han är inte den första från barndommen som jag tänkt så om! Väldigt överviktig, släpande steg där hela kroppen utstrålar trötthet och noll energi.

Jag tänkte "shitt, det där är kört, hur ska hans liv fortsätta?? " Det låter väldigt dramatiskt, jag vet, men det var den första tanken som slog mig! Om han inte ändrar sina vanor hur mår han då om låt oss säga 10, 20, 30 år? Det är dock jättemånga människor som har varit i hans sits och som radikalt lyckats ändra sina vanor och bli hälsosamma människor. Så det är ju egentligen inte "kört". Men jag tänker på att vissa inte klarar av det, eller i överhuvudtaget inte reflekterar över det, och fortsätter att slösa bort tid på att inte må bra i all oändlighet. Det är sorgligt! Det är ju ingen nyhet att övervikt ökar risken för en rad sjukdomar. Han kanske inte är sjuk nu (trots att han såg förfallen ut), men hur kommer han att må i kroppen framöver!?

De val vi gör i livet påverkar oss, framförallt när vi försummar vår hälsa!
Jag brukar tänka på att jag är urkass på att spara pengar men en sak är jag bra på och det är att ta hand om min kropp. Och för mig så är det mer värt än alla pengar i världen. Det kan jag inte köpa mig till (trots att jag kan spendera mycket på träningskläder och prylar) men själva träningen, den får jag sköta själv. Det kan ingen göra åt mig.
Detta ordspråk tåls att tänka på i dessa sammanhang! "All träning är som att sätta in pengar på en banken, ju mer du sätter in nu ju mer kan du ta ut i framtiden".
Jag väljer min hälsa!

4 kommentarer:

Malin sa...

Känner igen dina tankar och mycket är sådant vi diskuterar i min utbildning (läser folkhälsovetenskap). En stor del av Sveriges befolkning är inte medvetna om deras osunda livsstil och det är också dem som är svårast att nå! Man önskar så mycket att man kunde hitta de rätta knapparna att trycka på!!

För övrigt en mycket inspirerande blogg :)
Ha en bra dag!
Malin

Dea sa...

Läste precis en artikel om det där de talade om SES inverkan på hälsan. Löpning borde ju vara den minst kostsamma motionsformen, kanske kan vara ett projekt för dig i skolan :)

Marieh sa...

Jag gillar den här uttrycket: Those Who Think They Have No Time for Bodily Exercise Will Sooner or Later Have to Find Time for Illness.

Stämmer så väl!

Lina sa...

Ja det är sorgligt att så tidigt förstöra sin kropp, kroppen påverkar ju i största grad hur man mår psykiiskt! Andrea, vad var det för artikel?