fredag 26 oktober 2012

Jag funderar på att "bryta mot regeln"...

...detox-regeln som säger att "man inte får dricka kaffe"!
och.. jag ska nämligen ta en morgonfika med Sofia snart på ett cafe´.
Det är fredag, kallt ute och det snöade t.om  igår!!! Jag är inne på min 10:ende detox-dag.
Och jag är kaffesugen! :)
Jag funderar faktiskt på att rucka på regeln gällande just kaffet och ta mig en kopp, en dag för tidigt.
En varm kopp med sojamjälk i ..mmmm. Jag tror inte ens att det där cafe´t har grönt te... (yes!) ;-)
Gällande detoxen så känns det bra! Huden ser faktiskt ut att ha lite mer lyster och extra bra kommer den att bli efter måndag nästa vecka, då jag ska på ansiktsbehandling!
Typ så här pigg känner jag mig efter detox! ;-)
Jag har fått måååånga frågor om vad man får äta under detoxen och om jag har några förslag.

Det viktigaste är att utesluta gluten. laktos, kaffe, alkohol, rött kött (för den som äter det) och socker.

Till frukost har jag ätit;
Ägg i olika former.
Grapefrukt.
Naturell sojayogurt med bär och naturella nötter

Till lunch och middag har det blivit olika sallader, varje dag. Jag tänkte att jag skulle avancera lite i köket men annat kom emellan och tid på matlagning prioriterades bort. Det är det som är så bra på ett sätt. Att detox är enkelt och det behövs inga krångliga recept.

Hädanefter så kommer jag att dra ner på mina kaffevanor radikalt. Jag kommer fortsätta att dricka grönt te och se kaffe mer som njutning ibland, men inte som ett drivmedel som innebär flera koppar per dag. Det är ju inte klokt, egentligen. Kaffe är inte så bra av miljö-skäl heller. Så ett alternativ man kan göra för miljön är att köpa och dricka ekologiskt kaffe, istället för det vanliga, konventionella kaffet . Kanske någon här som vet mer och som har provat eko-kaffe?  

Näe mina vänner, fråga gärna om något känns oklart! Nu ska jag skynda mig iväg till morgonfikat med bästa min Sofia!

8 kommentarer:

Magnus sa...

Arvid Nordqvist "reko". Både ekologiskt och Rättvisemärkt. Ett tips från en löpande socionom till en blivande...
Och tack för en trevlig blogg, som jag brukar följa även om jag sällan kommenterar...

Karin sa...

Jag köper ofta eko, men framför allt Rättvisemärkt kaffe, det är liksom ingen njutning annars... Sen tycker jag att kaffe får oförtjänt med pisk, flera studier (googla!) visar på att kaffe har många hälsobringande egenskaper så som mot cancer, Parkinson, diabetes mm

Josefin sa...

Håller med Magnus ovan: Arvid Nordqvist "reko" är jättegott.
Är lite nyfiken på detox och har förstått att det finns en massa olika sätt man kan göra det på. Känner en kille som bara körde olika juice i en vecka. Hur fungerar den detox du går på? Vad är syftet och vad hoppas du på för resultat? Tack för bra blogg

Lina sa...

Magnus: Kul att du följer bloggen och tack för tipset! Få man fråga vad du jobbar med, som socionom? :)

Lina sa...

Karin: Tack för inspo, rättvisemärkt och eko blir det! :)

Lina sa...

Josefin: Tack för tipset. Min detox var mer att äta "så rent som möjligt" Inget socker, gluten eller laktos. inte heller rött kött eller alkohol. syfteT var att bli pigg o fräsch! :)

Magnus sa...

Klart man får fråga! Jag jobbar som socialkonsulent på Arbetsförmedlingen sedan sex år. Ett jobb som Jag själv inte ens visste fanns när jag pluggade. Jobbade först i 4-5 år med både barnutredningar och missbruk så jag har testat på lite av varje...

Magnus sa...

Klart man får fråga! Jag jobbar som socialkonsulent på Arbetsförmedlingen sedan sex år. Ett jobb jag själv inte visste fanns när jag pluggade. Har även jobbat 4-5 år inom socialtjänsten med barnutredningar och missbruk. Vad har du ställt in siktet på?