måndag 15 oktober 2012

Äta sig snygg? Start på onsdag!

Nu har jag bestämt mig, jag ska köra en detox i 10 dagar. 
Jag flaggade lite för ide´n häromdagen och det är faktiskt ett par stycken som har hört av sig och som vill köra samtidigt! Så roligt!
En detoxperiod innebär att man genom en speciell kost kan "rena kroppen från skräp", vilket genererar i att man sedan kommer ut på andra sidan fräschare och snyggare än någonsin. Yeeeeeey! ;-)
Det sägs även att man blir piggare, sover bättre och får finare lyster.
Så klart att vi ska köra, eller hur?!

Kosten:
En detoxdiet handlar alltså om att "utesluta gifter" genom att äta en väldigt utrensande kost bestående av mycket färska grönsaker och frukt.
Detta ska jag äta
Vissa äter helt vegetarisk i samband med detox. Jag väljer att äta ganska mycket ägg samt fisk och kyckling i måttliga mängder.
I övrigt är det mycket grönsaker, bär och frukt som gäller. Gärna ekologiskt
Detta ska jag inte äta:
Gluten
Laktos (ingen mjölk eller yogurt)
Smör
Kött
Havre/Råg/Dinkel/Korn
Processad mat
Härdade fetter
Alkohol
Kaffe
Svart te
Salt
Socker
Vete
Detta kan jag äta lite av.

Quinoa
Råris
Linser
Bönor
Chèvreost
Fetaost
Soja- eller getmjölksyoghurt
Naturella nötter och frön
Mellis kan bestå av: Färskpressad juice, frukt, en smoothie, nötter eller ett ägg.

Viktigt att tänka på;
1. Tanken är inte att man under den här perioden ska gå runt och vara hungrig. Jag ska äta tre måltider per dag och minst två mellanmål.
2. Jag börja ta med egna matlådor och se till att jag har mellanmål med mig. Då vet man att man får det man vill ha.
3. Jag ska se till att få i mig tillräckligt med vatten
Belöning:
Under detoxperioden kommer jag samtidigt passa på att ta hand om mig själv lite extra på olika sätt. Jag funderar även på att unna mig något särskilt, kanske en ansiktsbehandling, någon ny skönhetsprodukt eller något särskilt klädesplagg. Lägligt nog får man ju studiestålarna under detox-perioden!;-)
Utmaning:
Jag tror faktiskt att jag kommer att ha svårast med att vara utan kaffe. Jag är en sann kaffeälskare som ofta har en kopp vid min sida eller i min hand. Jag vill egentligen  enbart dricka kaffe som ett njutningsmedel men ibland upplever jag det som ett drivmedel. Det vet jag, för att jag har kommit på mig själv med att i bland dricka äckligt kaffe "bara för att det är kaffe."
Jag kommer inte att gå efter något strikt måltidsprogram. Jag vet vilka råvaror som jag ska hålla mig till nu och det finns många härliga recept på nätet.
Foto: Det lär bli en och annan morotsjuice
Jag tänker dock alltid starta dagen med ett stort glas varmt vatten med pressad citron och riven färsk ingefära i. Givetvis kommer jag att blogga om min detoxperiod och försöka svara på frågor! Jag hoppas att jag får många med mig, då kan vi ju tipsa varann med recept!! :)
På onsdag, då kör vi! 

4 kommentarer:

Sara sa...

Du kanske har lust att skriva upp det du äter så kan man själv få lite tips på hur man kan kombinera sina måltider och mellanmål :)

Lina sa...

Absolut!! Det ska jag!! Ska du också köra nu?

Josefin sa...

Hej, hittade just din blogg! ska bli spännande att följa din detox. Har aldrig gjort någon detox även fast jag funderat på det flera gånger. Hur gör du men träningen under tiden?

Lina sa...

Josefin: Välkommen hit!! :) Jag tränar som vanligt under tiden. Jag vet att det ibland står i olika tidningar att man ska ta det lugnt med träningen under detox..men jag tror mer på att träna och samtidigt bara vara lyhörd på kroppens signaler..