måndag 8 oktober 2012

Jag är med i matchen!

Löpning igår och ett spinning-pass idag.
Jag är definitivt med i matchen igen!

Det känns riktigt bra. Efter en veckas vila så började jag känna mig både seg och sugen på att kicka igång kroppen igen. Viloveckan har varit skön, Jag har njutit av den, eller rättare sagt, jag har valt att njuta.
Planen som jag hade för återhämtningsveckan var att träna lugnt om jag hade lust och tid eller om något sug infann sig. Det tog en vecka, exakt.
Jag tänker att jag tidigare i mitt liv skulle ha känt mer stress över själva vilan. Jag har för mig att ett avstamp från träningen stressade mig mer förr... Jag ville snabbt komma igång igen. Jag tror att det kanske berodde på att jag var rädd för att förlora något, tappa stinget och kanske rentav formen eller motivationen till att träna? Numera så vet jag att det aldrig skulle inträffa. Min livsstil inkluderar träning, det har etsat sig fast så djupt i mig och det är inget som jag vill vara utan.
Nuförtiden njuter jag därför mer över mina val.  Skippar jag träningen någon gång så väljer jag att njuta av det istället för att ångra mig eller få dåligt samvete.  (Nu menar jag inte bara när jag skippar träning efter ett marathonlopp, utan i allmänhet) Samma sak om jag väljer att äta godis ibland, då njuter jag av det.
En reflekterande vän till mig beskrev det där så himla bra för mig i somras.  Den vännen menade att om man  har en grund med planering och rutiner så kan man vara flexibel och ibland göra ett val att gå utanför den, men då vet man att man gör det! Det är precis så jag upplever det! Jag ser helheten nu. Jag vet att jag lever väldigt hälsosamt i grunden och jag tycker om att ha någon sorts träningsplan. Just därför så kan jag välja att gå utanför ramarna ibland.
I början när genomgår en livsstilsförändring,så kan man behöva vara striktare under en period, just för att bygga upp den där grunden. Den fasen har jag dock passerat för länge sedan.
Nu är jag förövrigt sjukt trött.
Lite te på det här, chill i soffan och tack och godnatt kanske? Veckan har hur som helst börjat kanon!


2 kommentarer:

Mathilda sa...

Åh, du satte precis ord på hur jag känner. Det är så skönt när träningen blir en självklar del av livet. :)

http://trettiodagarbikram.blogg.se/

Lina sa...

Visst är det!! :-)