måndag 9 januari 2012

Min kost from now on...

Jag har kört strikt lchf-kost i fyra veckor nu.
Tiden har gått snabbt.
Det har känts bra mestadels, jag tycker bland annat att jag har fått en känsla av ökad uthållighet och en bra återhämtning. Jag har känt mig stabil och stark under långpassen. Så träningen har fungerat riktigt bra med kosten måste jag säga.

Det har dock varit jobbigt när jag varit bortbjuden. Jag hade bestämt mig för att köra strikt för att ge kosten en ärlig chans.Det kändes samtidigt jobbigt att sitta och peta, det kan jag inte komma ifrån.
Annars så tycker jag att kosten förövrigt har öppnat ögonen för nya maträtter som jag tyvärr pga dubbelarbete (skola och heltidsjobb sedan ett par veckor tillbaka) inte haft tid att blogga så mycket som jag hade önskat om. Från och med nästa vecka är det (nästan) 100% studier som gäller igen...puh, tur det ;)!

 Från och med nu så vill jag dock inte längre äta strikt lchf.
Jag saknar coltingpannkakorna väldigt mycket exempelvis. Jag känner bara att jag måste få tillföra de till kosten igen. De är goda och mättar bra, men de innehåller banan. Ibland saknar jag även lite quinoa i salladen, eller ungsrostade grönsaker i ugn.
Jag har dock helt klart fått ny inspiration av lchf och jag kommer fortsättningsvis att äta färre kolhydrater än innan jag började med strikt lchf.
 Troligtvis så kommer jag att landa någonstans i det som folk kallar för liberal lchf/stenålderskost.... Nu måste jag svira om till löparkläderna... ska sociallöpa med Thomas!

1 kommentar:

Dessi sa...

Bra skrivet och bra tankar! :) Jag tror det är bra att vara strikt i början för att sedan veta hur man vill och kan äta.

Jag tänker f.ö. precis som du. Äter lite mer kolhydrater än vad strikt LCHF säger, men å andra sidan tycker jag att man får anpassa det efter sig själv. Vissa anser att LCHF är max 20 gram kolhydrater per dag medan jag tycker att det är en för snäv definition. Jag anser mig själv äta LCHF, fast jag ligger på 40-50 gram kolisar per dag. Jag har ju ändå testat strikt LCHF under långa perioder och vet vad det går ut på :)