måndag 30 januari 2012

Läsarfråga!

Godmorgon!!
Jag tänkte faktiskt börja veckan med att besvara en läsarfråga!:)
Fråga: Anonym sa... Hej! Hur ser en vanlig träningsvecka ut för dig?:)
Svar: Fördelen med att föra träningsdagbok, som jag gör, är att jag alltid har superkoll på EXAKT hur jag tränar.Svart på vitt. Dagboken skapar en medvetenhet som jag tror att jag saknade lite innan jag började skriva upp allt.

Jag har länge haft som ambition att öka min löparmängd, det vill säga antal kilometrar per vecka.
Förra våren körde jag ungefär 40-50 km/vecka och pga skada/benhinneont så kunde jag dessvärre inte öka löparmängden mer då. Nu har jag dock gladeligen sedan i somras sakta men säkert kunnat smyga in mer och mer mängd utan att få ont. Det tackar jag för!
En vanlig träningsvecka innehåller just nu:
* Ca. 85-95 km löpning inkluderat 1-2 längre pass på ca. 20 km eller mer. Resten distanspass i varierande hastigheter.Ibland kan ett distanspass bytas ut mot pulsspinning
* 1 bikramyoga pass. 90 min
* Löpskola 1 gång i veckan (hälkickar, indianhopp, spänsthopp osv)

Framöver så kommer jag även att börja lägga till mer kvalite´.  Anledningen till varför jag inte har kört intervaller nu på ett tag är inte pga. att jag inte gillar det (jag älskar ju intervaller!). Jag har helt enkelt velat grunda med mycket mängd nu ett tag inför 2012 .
Fördelen med att skriva i dagboken är att jag även har lärt mig mycket av att studera min egen träning. Känner jag mig trött eller sliten brukar jag titta i träningsdagboken och försöka att förstå varför och anpassa träningen därefter. Kort och gott, jag rekommenderar er verkligen att börja föra dagbok! Det är både roligt och användbart!
Hoppas det här gav ett bra svar på din fråga! :)
Nu är det plugg som gäller här... undra vilken sorts träning som jag ska ta mig an ikväll...? :)

2 kommentarer:

Ann sa...

Ojoj vilka veckomängder du får till, grymt! Och så roligt med nomineringen, stort grattis.
Vad siktar du på för maratid i år? Heja!

Lina sa...

Ann: Ja det känns jättekul att äntligen komma upp i mer mängd, änligen! :)
Nominering känns också HUR KUL SOM HELST!!! Jag är sååå glad över att i överhuvudtaget vara nominerad!! :)
På sthlm maran siktar jag på personbästa på den banan 3:36 och på Berlin så har jag en dröm om att springa under 3:22! Själv då?