onsdag 15 februari 2012

Träna på semestern?

Jag har tränat ganska mycket de senaste veckorna och jag hade därför planerat att ta det lite lugnare med löpningen under veckan i Sri lanka. Det innebar dock inte att joggingskorna låg hemma i hallen och blev dammiga. Jag sprang totalt 45 km under veckan, simmade och rörde på mig en hel del.
Jag får ibland höra "Men ska du inte ta det lite lugnt, njuta!!" när jag berättar att jag vill träna under mina semestrar. "Man ska unna sig” brukar det heta. ;-) 
Redan här känner jag att det blir dags att reda ut vissa saker. Att träna är inget nödvändigt ont för mig. Jag skulle inte spendera så många timmar i veckan på träning, som jag gör, om jag inte tyckte om själva aktiviteten. Därför gillar jag att unna mig just det som jag tycker om även under semestern.
Jag tror att man är olika helt enkelt. "Att unna sig" har inte samma innebörd för alla människor och så måste det få vara. Att vara stillasittande i en solstol hela dagarna innebär inte njutning för mig även om det kanske ibland ger snyggare bränna ;-)
Jag tycker om kombinationen semester och löpning. Utöver att jag tycker om själva aktiviteten, löpning, så märker jag även av andra positiva effekter, bland annat blir jag piggare och orkar mer i allmänhet när jag har sprungit och så blir jag gladare! Det är rätt sköna effekter! :-)
Hur gör ni, unnar ni er träning på semestern? ...och om ni gör det, får ni ibland försvara detta? :-)

5 kommentarer:

Världen enligt J. sa...

Ja, så klart tränar jag på semestern! Gärna mycket mer än vanligt - är det inte det man har semestrar för? Och jo, vissa i omgivningen tycker att jag är knäpp och kommer med av kommentarer av den sort som du nämner - men jag rycker mest på axlarna. Ligga i en solstol är inte min grej.

Paulina sa...

Jag brukar ofta "passa på" att träna mer när jag är ledig i alla fall. Då har man ju mer tid till att göra det man tycker om som man kanske inte hinner göra lika mycket med allt annat i vardagen. Semestern är ju det perfekta tillfället att träna, speciellt löpning när man är på solsemester, det är ju underbart!!
Får väldigt ofta höra samma sak, som typ "ska du träna när vi är på semester OCKSÅ??!" Anledningen till detta antar jag väl för att det knappt är någon i min umgängeskrets som faktiskt tränar seriöst och tycker då att jag "överdriver med att träna även på semestern. för personer som inte tränar regelbundet och medvetet för hälsan unnar sig ofta för mycket att slippa träna tror jag..

C sa...

Jag ser på träningen precis som dig! Att det är roligt och jag unnar mig att ha kul och gärna mycket och ofta. Det är många som inte förstår hur man är funtad. Jag tror det krävs att man jämför sitt eget fritidsintresse med deras för att de ska förstå varför man tränar som man gör. Jag menar, jag skulle knappast göra något jag inte älskar i den mängd som jag tränar idag, snacka om självplågeri. ;)

/C

Staffan sa...

Jag tycker om att träna på semestern, liksom jag tycker om att träna i vanliga fall också. Löpning på nya ställen när man är ute och reser fullkomligt älskar jag MEN frånvaron av fasta tider och rutiner gör att jag tycker det är svårare att prioritera tid till egen träning när man reser med familjen. Om man som jag har en stor familj så vill man umgås och ha tid för varandra om man är borta en vecka på solsemester och även om familjen förstår ens behov av träning så blir det oftast mindre träning än vanligt när man är ledig och kommer ur rutinerna.

Hanna sa...

Har faktiskt aldrig behövt försvara mig men det kan ha att göra med att vi i min familj aldrig åkt på semestrar för att vila. Vi åker iväg för att åka skidor, vandra, cykla m.m. :) Har dessutom lyckats hitta pojkvän och vänner som är likadana, fantastiskt :) Tror det har att göra med varför man rör på sig, för att man måste eller för att man gillar det?