onsdag 1 februari 2012

Långpass, fartpass, socialpass-Allt i ett! ;)

Igår körde jag efter ca. 1 mils uppvärmning, med ett par klubbisar, ett fartpass på drygt 5 km.
Riktmärket som jag hade för mig själv var att öka farten men ändå springa jämt och kontrollerat. Jag skulle inte bry mig om tempot genom att titta på klockan utan springa mer på känsla.Underlaget var toppen runt sjöarna och man fick verkligen ett bra grepp! Det var härligt att få ta ut steget! Snittet blev förvånande nog 4:33 per km och jag som uppskattat att jag låg runt 4:45 i tempo under själva rundan.

Efter ett sådant här pass så måste jag dock jogga ner ordentligt. Det tycker jag gör avsevärt stor skillnad när det gäller återhämtningen. Jag avslutade därför passet med en lugn nerjogg på cirka 5 km.
Det är bra att få lite blodgenomströmning och mjölksyran försvinner lättare. Det känns som om jag återhämtar mig snabbare helt enkelt!:)
 Som bonus resulterade nedvarvningen även till att passet faktiskt blev ett långpass på uppåt 20 km! :) Det känns bra.
I morse var det dock lugnt på träningsfronten men ikväll så väntar en träningskväll, med lite olika inslag, tillsammans med bästa mamma! :)
Foto: Jag o Mammsen efter tjejmilen 2011
 Nu ska jag plugga....vetenskapsteori...behöver jag säga mer...;)

1 kommentar:

Jennifer sa...

Hej!
Super bra blogg verkligen! Blir väldigt inspirerad och motiverad. Jag hittade glädjen i löpningen ganska nyligen, i höstas. Springer ungefär en mil som längst med massor av branta backar. Jag är väldigt sugen på att starta i något lopp i framtiden... när vet man att man är redo och vilket borde man börja med? :) jag undrar oxå hur jag borde gå vidare i min träning, om du har något tips?

Tacksam för svar..men förstår inte riktigt vart jag kommer se dina svar. Om du vill får du gärna skriva till min mail. jennifer.engstrom@hotmail.com