tisdag 21 februari 2012

Varför är det legitimt att dissa löpning?

Jag ska börja med att säga att de allra flesta är positiva när jag berättar om min löpning.... MEN...som löpare får man då och då, i sociala sammanhang, höra att "löpning är så tråkigt"
Det intressanta är att det händer särskilt ofta när det gäller just löpning och inte när jag talar om mina andra intressen. Jag har berört detta tidigare och jag undrar verkligen varför det är så.
 Är det någon som tex berättar att hon/han har börjat ta pianolektioner, spela fotboll eller köpt en båt så säger ju ingen "meeen guuuud så tråkigt".Det är väl kul för den andra personen att denne hittat en aktivitet som den gillar och inget som någon annan egentligen behöver ta ställning till?
Det som jag verkligen  undrar är vad som förväntas av en när man får höra att löpning är sååå tråkigt. Förväntas det att man ska:
gå i försvar...?
få en aha-upplevelse om hur tråkigt det är...?
försöka få den andra att inse tjusningen med just löpning...?
Foto: kanske har "löpardissandet" någonting med bildens budskap att göra ;), vad tror ni?
Känner ni igen er i detta?

10 kommentarer:

Ultrasandra sa...

Absolut, käner jag igen mig. Du har verkligen rätt i att ingen säger att andra saker är tråkigt. :)

Jag kan också få höra varför inte "den andra" kan springa. H*n skulle gärna vilja men det ena eller andra sätter käppar i hjulen.

Bra inlägg!!

Danne sa...

Problemet tror jag är att du jämför en träningsform med en hobby. Löpning ser ingen som något man tycker är superkul som tex att dansa, spela piano eller fotboll. Om du säger att du spinnar, kör styrketräning eller simmar kan det mycket väl hända att folk säger att det är tråkigt.

Jag tror inte generellt att folk vill vara taskiga, det är mer en uppfattning som dom har om träningsformen. Löpning är monotont och tar tid. Det kräver att man är lite speciell för att njuta av det. De flesta blir less efter 2km.

personligen kan jag springa 2-3mil och njuta av det, men springer jag 5km på löparband dör jag av uttråkning.

anna sa...

Jag förstår dig, känner igen de där. Väldigt tråkigt. Jag tror inte heller någon vill vara taskig på något sätt, men man får ju faktiskt tänka sig för lite. Här brinner man för löpningen och så säger någon så. Klart man bli besviken. Jag hoppas inställningen ändras :D

Karin P sa...

Jag håller med dig om att folk borde kunna hålla igen, samtidigt får jag samma kommentarer om simningen om jag pratar om ett långpass i bassängen...då får man höra hur tråkigt simning är och att jag är konstig som med glädje kan spendera nån timme eller två i bassängen flera gånger i veckan...
Så lite är det om som Danne säger tror jag...

Men mest önskar man att folk kunde hålla negativiteten för sig själva :)

C sa...

Jag får höra det jämt! Av min sambo, mina vänner och på jobbet.. Många kan inte förstå att det är ett intresse och att vi gör det för att vi tycker att det är kul. Jag tycker inte att alla andras intressen låter så himla kul alla gånger men jag skulle aldrig uttrycka mig som de gör till mig. Det verkar som att allt som är "jobbigt" enligt gemene man är ok att säga så om..

Snabbare, starkare, snyggare sa...

Bra och tänkvärt inlägg! Man får ju "utstå" en hel del oförstående för sitt tränande i allmänhet, tycker jag...

Jag lånar bilden till min blogg (och länkar, förstås :)) - hoppas att det är okej!

Hanna sa...

Bra skrivet! Jag skrattade igenkännande... Anledningen tror jag är att "ingen" tycker löpning är roligt första gången, eller ens de första passen. Det är tungt, jättejobbigt och enformigt om man aldrig sprungit förr. Ofta har man inte heller optmial utrusning som skor och kläder som förbättrar upplevelsen. Där slutar många och upplever därmed löpningen som "tråkig". Kommer man över den gränsen -som vi alla uppenbarligen har gjort- ÄR det ju roligt!

Jag brukar försöka "omvända" den andra, just nu är det min syster :)

Unknown sa...

hittade det där citatet på en tria-sajt för ett tag sen också. jag älskar det.
jag brukar tänka att samma folk som ifrågasätter träningsvolym är de som hejjar högst på Charlotte Kalla och andra elitidrottare som river av äääääändlösa timmar. märkligt. /c-m.

Andreas sa...

Känner verkligen igen detta, mycket bra beskrivet. Jag kan konstatera att det är omöjligt för icke-löparen att förstå tjusningen och stoltheten vi upplever efter ett långpass eller kvalitetspass. Tror kanske också att när vi berättar om vår löpning, så gör vi det med ett engagemang utöver det vanliga. Tror att, iallafall bland delar av mina vänner/släktingar, att det upplevs som stötande. Endast för att förståelse och kunskap på området saknas.

Lina sa...

Intressant att ta del av det ni alla skrivit!! :)