torsdag 2 februari 2012

Springer ni dubbfritt?

Tidigare år har jag inte sprungit med broddar, icebugsskor eller liknande.
Jag har tänkt att:  " det har väl gått bra ändå"
Tills jag nu i vinter provade att springa med broddar de allra halaste dagarna.
  Det var något av en "aha-upplevelse"! "Kan det kännas såhär kul och bra att springa på is!? :)"
Visst fick jag ett brutalt skavsår på stortån "Men det var det  helt klart värt"! Som ni märker, jag var smått lyrisk och entusiastiskt och jag fick snabbt två löpare i min närhhet att genast införskaffa ett par!
3 fina pass fick vi tillsammans, jag och broddarna, innan gummit sprack på mitten...
Jag fick då genast tips här på bloggen om att skruva i egna dubbar i ett par gamla skor, som på denna film, och det ska jag nog prova!
Hur gör ni, använder ni broddar?

10 kommentarer:

fedotenko sa...

Använder best-grip. Funkar kanon!

Svanebo har ett bra blogginlägg om det.

http://www.lopningforalla.se/index.php/bloggar/varabloggare/adrenalinkickar-med-svanebo/1312-best-grip

Lisa G sa...

Kör en del med Icebugs men har misstänkt att de inte passar mig/mitt steg på samma sätt som mina andra löparskor eftersom jag har haft lite småkänningar av och till och NU, två dagar innan Jönköpingsjoggen, fått ont i ett knä!!! Gahhhh! Så jag funderar starkt på att dubba ett par skor själv för det är en helt fantastisk känsla att kuta med grepp på is!
Bra jobbat med januariträningen Lina!!

Malin sa...

Jag är rätt kär i mina icebugs, men ska tillstå att jag åker mest längd och således bara kompletterar med löpningen under vintermånaderna. Springer man mycket som du så kan nog broddar på favvoskorna vara riktigt bra.

Anonym sa...

Kör med dubbar från Maxigrip, funkar mycket bra. Senaste veckan har det gått bra utan då det varit lite snö och kallt. Men när det är runt nollan och snömodd hjälper dubbarna.

LL sa...

Jag springer helst utan. Använder då ett par trail skor med grövre sula. Nike pegasus trail. Fantastiskt sköna skor med mycket löpkänsla.

Men jag har också ett par Spiky plus som jag använder när det blir för halt och för isigt. De har jag haft i flera år nu och de verkar hålla mycket bra. Gillar att jag kan ta av dem från skorna när jag kommer till sträckor som inte är isiga.

Har aldrig haft dubbskor. Verkar opraktiskt i min värld. Det är ju sällan det bara är halt!? Men det är väl en smaksak!

Ousa sa...

Aldrig dubbar mer...
Fick ont av dem, på alla sätt och vis.

Jan sa...

Har dubbat med Maxi grip och sprungit med dom ett par år. Funkar kanon

Världen enligt J. sa...

Nej - helt enkelt för att jag inte har hittat några som passar mina fötter. Och jag är snarast förvånad över hur bra det går utan, trots snö och halka. Lite kortare löpsteg, lite långsammare och mjukare - men hittills så fungerar det.

Lina sa...

Intressanta tankar! Tack för att ni delar med er! :)

Anonym sa...

Jag använder Azzezo Slip Protector från Broddar.nu när jag löptränar. Funkar hur bra som helst.