fredag 14 maj 2010

På riktigt... jag kan inte fatta...

...att det idag bara är tre veckor kvar tills jag ska hämta ut min nummerlapp på Östermalms IP!!!
Att fredagen om 3 veckor kommer att vara dagen då jag går runt med tankarna fullt upptagna av vad som komma skall.
Lite smått nervig och förväntansfull. Med skräckblandad förtjusning.
Man vet ju att det kommer att bli tufft.
Desto fler gånger "man" springer ett marathonlopp desto mer press sätter i allafall jag på mig själv.
Första gången så vill "man" ju bara klara av loppet.
Andra gången så vill "man" satsa och våga lite mer, man vet ju att "man" är kapabel till att klara av en marathondistans och "man" börjar fundera på tiden.
Tredje gången så vill man finslipa ordentligt. Man har två maror i bagaget, som man kan dra nytta av erfarenhetsmässigt. "Man" ju vill absolut "klå" föregående års tid eller åtminstone inte springa saktare.
Denna tredje gång är för mig om 3 VECKOR!!!Kan ni fatta? Jag fattar det i allafall inte!?! Tre veckor är ju... ingenting!!
Detta har fått mig att fundera på hur jag ska lägga upp kommande veckor.
Min plan är att de kommande två veckorna träna lite extra.
Det kan mycket väl innefatta längre promender, cykling eller simning.
Huvudsaken är att jag gör någonting.
Efterssom jag har haft problem med benhinnorna så kommer jag alltså att köra en hel del alternativ-träning utöver löpningen.
Jag kommer att fortsätta med balansövningar, massage och stretching.
Även bålträningen kommer att ligga i fokus.
Jag ska "borra in mig" ordentligt nu och Marathonförbereda mig till 1000. Sova mycket och självklart äta bra mat!
Den sista veckan så ska jag dra ner på träningen och köra lättare korta pass. En snabb femma blir det dock den 1:a juni då jag springer vårruset med jobbet, men det tror jag bara är bra!
Vad tror ni om detta, hur förbereder ni andra marathonlöpare er?


6 kommentarer:

lettbent sa...

Hei Lina. Så spennende at du skal løpe din tredje mara! Jeg skal gjøre min andre i Berlin til høsten, og kommer til å følge maratonprogrammet på maraton.se - Du kan jo titta på hva de foreslår de siste ukene i de treningsprogrammene. De to siste ukene er det ofte mye hvile tror jeg. Lykke til!! (c:

Löpning & Livet sa...

Ja snart är det äntligen dags!! :)

Jag kört rätt hårt denna och nästa evcka, sedan lättar jag upp rätt rejält för att sista veckan köra något halvjobbigt på måndag, "tömningspass" på tisdan ochs edan bara en kortkort supersuperlångsam jogg på fredag.. Sen är det maralördag! :)

Kalle sa...

Ja maran smyger sig på och som vanligt blir jag väl lika överaskad när det bara är 4-5 dagar kvar:-) Då brukar jag bara ta det lungt med ett sista pass, typ 1 mil på tisdagen. Förr verkligen proppade jag i mig kolhydrater(pasta) dom sista 3 sista dagarna men tycker nu för tiden att det räcker med "lite extra" tors-fredag. Skillnad för i år efter 15 maror i Stockholm är att jag sprungit ett antal ultror och många långpass på 3 mil. Känns som man "kortat ner" maran lite:-)
Har oxå tävlat 4 ggr. på milen och fått in en bra "överfart":-)
Det som fattas nu är att tappa c:a 2 kilo så man kommer in i bästa marathonform. Jag är/blir aldrig nervös innan utan fungerar som vanligt. Har heller ingen inre eller yttre press på mig utan vill bara försöka göra ett bra lopp. Skulle visserligen vilja försöka slå mitt gamla pers. från 98 och springa fortare än ett antal icke namngivna polare:-)

Lina, dina förberedelser ser jättebra ut:-) Säkert mycket bättre än mina;-) Långpasset 29/5 ligger väl kvar i din planering eller? Det blir väl lungt och soft och inte så jättelångt va? ... kanske picknick efteråt oxå:-)
CU!

Lina sa...

Janicke: Tack! Berlin låter kul!! :)

Lina sa...

Andréa: Din plan låter bra! Hoppas du på någon särskild tid?

Lina sa...

kalle: Jag tror att det kommer att gå jättebra för dig i år med tanke på alla ultror:)
29/5 kvarstår! Jag tror dock inte att det blir mer än 2 mil för mig, picknicken efteråt ser jag framemot, hoppas det blir toppenväder!!Kram!