onsdag 10 mars 2010

Det har varit jävligt dåligt...

... med backträning denna vinter, av förklarliga skäl!

Nu när våren kommer så blir det dock andra bullar. På ett Tsm-pass förra året så sa ledaren Rubin Mc rae att backträning är som styrketräning för oss löpare. Vilket verkligen är sant, det är otroligt bra träning som gör en stark!

Jag brukar köra backträning, när det inte är vinter och snö.
Det är viktigt att värma upp ordentligt innan och även nerjogg efteråt.
Den ska inte vara för brant tycker jag, utan hellre lång och seg. I början så är det bra att ta det lite försiktigt, inte köra för många repetioner. Jag tycker att man lätt kan gå ner i backen eller springa långsamt och återhämta sig innan man kutar upp igen. Teknik är viktigare än fart när det gäller backträning. Det blir jobbigt även om det inte går fort!
Detta är ett jättebra kvalitetspass!


På tal om backträning så kan jag säga att jag nästan satte kaffet i halsen när jag såg Nikereklamen en morgon för något år sedan...
Paula Radcliffe
visar där minst sagt hur man tar en backe på rätt sätt!!! Respect!!! ;)
KOLLA IN HÄR!!!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Tveklöst är backträning bland det bästa! Jag testade ordentligt igår. Fick inte riktigt kläm på tekniken så det blev rå kraft i brant backe. Numera benämner jag dessa som kräkpass...

ousa sa...

Man blev glad av reklamen. Backträning är grymt bra och snygg rump får man på köpet. Längtar tills man får ut och röra på sig i skogen, myr upp och ner.iih

Lina sa...

Magnus!Härligt... Har du börjat med det redan nu så kommer du garanterat plocka många placeringar på västerbron i början på juni ska du se ;)

Lina sa...

Ousa: Ja springa i skogen längtar jag också efter.. terränglöpning är så härligt, man kommer så nära naturen... Snart så :)