måndag 13 maj 2013

Vilodag

Eftersom helgen bjöd på rätt intensiv träning beslutade jag mig för att ta en vilodag idag. 
Det beslutet tog jag redan igår så jag var helt inställd på det.
Hur länge man bör ta det lugnt för att kroppen ska hinna återhämta sig tänker jag dels beror på träningens varaktighet och intensitet men givetvis även på hur pass vältränad man är.
Under de år som jag har tränat så har jag verkligen mer och mer förstått vilodagarnas viktiga funktion.
 Idag fanns det därför inte en tanke på att ens springa någon ynka kilometer.  
Jag  tänker att vila/återhämtning fyller två funktioner. 
Först och främst rent fysiologisktEftersom träning i sig är nedbrytande är det viktigt att ge kroppen sin chans att bygga upp sig igen för att sedan kunna bli ännu starkare. Om man inte låter kroppen vila tillräckligt så kan den "brytas ner" och kanske blir man skadad eller förkyld..
Jag tycker även att återhämtningen är viktigt mentalt.  När jag vilar tänker jag att det händer bra saker i min kropp. Det får mig ofta att bli taggad och motiverad till nästa pass. 
Jag blir inte rastlös av vilan, jag tycker att det är lätt att fylla tiden och hitta på annat. Det enda tråkiga är ju att mitt favvopass spinning på sats är just på måndagar, så helst av allt hade jag faktiskt valt en annan dag...men men... ibland så kan man inte få till allt!:) 
Nu ska jag sussa.. börjar bli riktigt trött trots att klockan inte ens hunnit bli 22:30 =)
Natti!


Inga kommentarer: