söndag 12 maj 2013

En riktigt bra vecka o

Idag, söndag, känns det rätt bra när jag summerar träningen för det blev en lyckad träningsvecka. Spinning, långpass, tempo och distans i en salig blandning.
Jag har två pass i veckan som jag alltid strävar efter att få till medans jag är mer flexibel med de resterande passen.
Mina två viktigaste pass, eller nyckelpass som det ibland kallas, är långpasset och tempopasset (kvalitetspasset). Det gäller att skapa sina egna nyckelpass utifrån det som man tror kommer att vara avgörande för ens insats och för det som man vill uppnå med sin löpning/träning.
Eftersom just jag är anmäld till två marathonlopp i år så behöver jag springa långpass. Det gäller ju att vänja kroppen vid långvarig löpning dvs att kroppen ska bli van att arbeta under en lång tid. En förberedelse för muskler, leder, hjärta, lungor och hjärna med andra ord.
Långpassen springer jag i ett lugnt tempo och ofta i sällskap.”Snacktempo” är det som gäller! Jag tänker dock att det inte räcker att bara springa långpass, eftersom jag tycker om tempo. Därför vill jag varje vecka även få in snabbhetspass. De senaste veckorna har jag kört tempo 5 km en gång i veckan men det kan likväl bestå av intervaller! Nyckelpassen har jag fått in bra de senaste veckorna vilket känns bra.
Nu ska jag ladda om inför en ny vecka. Jag kommer att börja veckan med en vilodag. Inte my cup of tea men det är viktigt att kroppen får återhämta sig efter helgens träningspass!


Inga kommentarer: