måndag 27 maj 2013

Kolhydrat-tömma inför maran?

Kolhydrattömma eller inte, det är frågan?
Grymma Sara ställde frågan i det föregående inlägget om varför jag kolhydrattömmer och jag tänkte försöka svara på detta. En jättebra fråga som helt klart är en het fråga bland marathonlöpare!
 Vissa äter mer kolhydrater än vanligt under hela maratonveckan från och med måndag.
Andra äter som vanligt och menar att det sker en naturlig kolhydratladdning iallafall då de inte förbränner lika mycket som vanligt, på grund av den reducerade träningsmängden/vilan inför själva loppet. Själv har jag provat på lite olika sätt och kommit fram till att jag nog gillar kolhydrattömning och sedan kolhydratladdning närmare loppet allra bäst.
Många är hursomhelst överens om att man vill starta ett maraton-lopp med höga glykogen-nivåer.

Min plan inför lördagen är att tömma kroppen på kolhydrater måndag, tisdag och halva onsdag. Därefter ska jag inta mer kolhydrater. Här är det viktigt att inte överdriva och trycka i sig för mycket i hopp om att det ska generera till bra/mer energi. Jag måste passa mig lite där, jag tycker att det är lätt hänt att det blir lite för mycket i takt med en ökad förväntan och lite nervositet inför vad som komma skall.
 Det som är spännande och värt att ta upp är att vissa hävdar att tömningen av musklernas kolhydratförråd genererar till att man sedan kan lagra in extra mycket kolhydrater när man börjar äta mer av det igen dagarna före maraton. :)
Jag vet även att många är helt emot kolhydrattömning, de menar att de blir yra och mår dåligt av det.
 Så är det inte för mig, jag fungerar som vanligt. Jag var dock lite fundersam inför spinningen ikväll, att känna sig energilös under ett spinning-pass känns så menlöst men det visade sig inte vara något problem. Jag kunde trampa på precis som vanligt, fick till höga pulstoppar och kände mig full med energi. Kanske beror det på att jag vanligtvis inte äter så överdrivet mycket kolhydrater och att min kropp därför är van vid att använda fett som energikälla. Skulle jag fylla på med mycket kolhydrater redan från måndagen så tror därför att jag inte skulle må särskilt bra. Jag skulle känna mig uppsvälld och tung. Så detta med hur man laddar är individuellt, därför kommer jag inte dissa någon annans sätt att ladda. Det gäller att prova sig fram. Vad passar för er?


4 kommentarer:

Saras Träningsblogg sa...

Åh tack Lina för ett utförligt och bra svar! Intressant det här tycker jag och inför nästa lite större lopp (lidingö 30 km kanske) ska jag abslolut testa att tömma sen ladda på! Lycka till med uppladdningen nu :-)

coyntha sa...

Så spännande!!
Jätte lycka till på lördag!
Vi kanske ses en stund?
kram

Lina sa...

Sara! Tack själv för all pepp!! Det betyder mycket! Spännande om du kör Lidingö 30 km!

Lina sa...

Coyntha: lycka till du med! Jag ses gärna en sväng på lördag!!