söndag 9 september 2012

Lycka

Den här dagen har bara varit så härlig! Jag har nämligen ridit islandshästar. Jag gav det i födelsedagspresent till Daniel när han fyllde år, för ett par veckor sedan.
Jag har alltid tyckt väldigt mycket om djur. När jag var liten så tog jag hand om en häst i Spanien på somrarna. Jag och min kompis Anna red på bergen och på stranden där. Ofta barbacka. Vi var nog lite smågalna emellanåt. Jag glömmer aldrig första gången när jag flög av hästen och sa till Anna. "Jag har hört att man måste ramla av 100 ggr innan man blir en bra ryttare, nu har jag bara 99 ggr kvar". Allt var vilt och fritt. Jag minns våra långrutter med cowboy-sadeln och en sadelväska full med godsaker till picknicken. Jag minns att jag många gånger tänkte att jag levde som i en dröm. Att få ta ansvaret för en häst på det där sättet var som en dröm, för en liten tjej som jag.
Foto: Jag och hästen i Spanien förra året när jag hälsade på henne,  i det ögonblicket skickar vi en bildhälsning av kottar till Anna på hennes  födelsedag
När jag kom hem från spanien, som liten, så saknade jag ridningen och tillslut började jag på en ridskola här i Sthlm. Min entusiasm och glädje dog dock snabbt.
På ridskolan red vi bara i ridhus.
Hästarna fick aldrig vara ute i några hagar.
De stod i sina spiltor dagarna i ända.
 De var opålitliga och man fick alltid vara försiktig när man gick in "så att de inte sparkade".
Jag tänkte att det inte berodde på att de egentligen var några elaka hästar, jag tror bara att deras liv helt enkelt inte var varken lätt eller kul.
Det fria och det härliga som jag upplevt i Spanien fanns inte där på ridskolan.
 Det kändes inte bra varken för mig eller för hästarna.
Ganska snart blev det "Tack o hej".
Många gånger har jag dock känt att det är tråkigt att jag inte lyckades hitta någon annan lösning än ridskolan. För hästar och ridning är något som jag verkligen kan känna att jag saknar, men det måste vara under "rätt former" annars kan det vara.
Så vad vill jag komma fram till? Jo att jag nu har hittat ett ställe där jag troligtvis kan återuppta ridningen! Första provlektionen är nu på onsdag.
Hästarna har det riktigt bra där så jag har stora förhoppningar! =)
Efter ridturen idag sprang jag faktiskt även mitt långpass för veckan. En aktiv dag med andra ord!
 Det var en riktigt härlig kväll och solen sken. Jag sprang och tänkte på hur mycket roligt som livet har att erbjuda. Visst händer det ibland att man "snöar in" på sina specialintressen men jag gillar samtidigt att känna att jag har balans och kan ägna mig åt och finna glädje i flera olika saker. Då tycker jag att livet känns innehållsrikt.
Det är förövrigt bara 21 dagar kvar till Berlin idag.
 Dagens insats inför Berlin blir både långpannan och ridturen. Jag kände bara att båda aktiviteterna fick mig att känna en sådan livsglädje och att göra saker som man mår bra av tror jag kan sätta igång lite av en "domino-effekt"! Vad tror ni?
- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: