tisdag 10 juli 2012

Tack yogan!

Jag och yogan firade"  1 år den 13:e Juni. Det var alltså över ett år sedan som jag förälskade mig i yogan.
Bikramyoga  skiljer sig från vanlig yoga, eftersom den utövas i värme. Tränar jag så vill jag svettas, jag vill att det ska kännas, annars känns det lite meningslöst.
Sedan  ett år tillbaka har med andra ord yogan varit ett viktigt inslag i dels min träning men även i mitt liv. Yogan har dels gjort mig vigare/rörligare och starkare rent fysiskt. Den har  dock också under stressiga perioder hjälpt mig att stanna upp, andas och övat upp mitt tålamod och förmågan att fokusera. Till skillnad från de flesta andra aktiviteter så kräver flera övningar i bikram-yogan fullt fokus som gör det omöjligt att tänka på annat. Det är härligt på något vis, att vara så i nuet.   
Hur som helst, jag läste om min min upplevelse, av första riktiga härliga bikramyogapasset från förra året. Blir glad när jag tänker tillbaka på den där dagen, vilken tur att jag tog mig dit! :)

"Yes, i did it!!! 

13:e juni 2011

Jag kom upp när väckarklockan ringde 05:30 i morse på min lediga dag!!
 Väskan var packad och det enda som jag behövde göra innan jag gick hemifrån var att rasta Tim och Love. 
Man ska inte äta något innan man yogar, så ingen frukost, bara vatten. 
På vägen dit så var jag faktiskt lite pirrig i kroppen, hur skulle detta gå egentligen? 
Jag är säkert skitstel överallt! Men så tänkte jag att det faktiskt är viktigt och nyttigt att våga vara nybörjare. Jag har inget behov av att bevisa något, jag är öppen för att lära mig, det är det som är det väsentliga!

Klockan 07:00 satt jag i allafall med toffsen på huvudet och bara fötter på yogamattan i ett 40-gradigt varmt rum. Jag hade 90 minuters bikramyoga framför mig. 
Jag har faktiskt provat bikramyoga en gång tidigare på ett annat ställe men det går inte att jämföra med detta pass. Den här instruktören var mycket bättre och framförallt trevligare! Bemötandet är viktigt för att man ska vilja komma tillbaka. 
Passet var varmt, tufft och alldeles, alldeles underbart! Efter passet bjöds det på ekologiska teer, frukt och nötter. Jag var hög på livet och full av lycka, kände mig nästan som nykär, och signade utan tvekan upp mig på en veckas intro... som jag känner just nu så kommer jag dock med stor sannolikhet inte nöja mig med enbart en vecka... jag sitter ju fasiken redan och funderar på nästa gång!;)"

NAMASTE! 

2 kommentarer:

Beatrice sa...

Funderar på att prova men är aningen nervös iom att jag inte yogat så mkt tidigare. Är man tokig som testar Bikramyoga då? Var går du? Precis som dig skrev värdesätter jag atmosfär o bemötande när man är nybörjare. Beatricelundblad@ Yahoo.se.

Lina sa...

Så klart du ska prova!! Man behöver absolut inte ha yogat tidigare!! Alla är välkomna! Man utgår från sig själv i övningarna. Jag går på ducalme, vid karlberg. Bor du i sthlm?