torsdag 26 juli 2012

Hur länge ska du ha "den där"?

En typisk fråga som mamma slänger ur sig då och då. Låter lika roligt varje gång! ;-)
Som vissa av er kanske har glömt, eftersom jag typ aldrig ler med öppen mun på foton till bloggen längre, ;-) så kan jag meddela att tandställningen sitter där den sitter! :-)
Varför jag väljer att skriva om det nu är för att jag då och då får mail med frågor om min tandställning från personer som själva funderar på att skaffa en.
Jag kan känna igen mig väl i osäkerheten som man kan känna inför... speciellt om man som jag, inte är 15 år längre ;-)
Idag fick jag denna fråga, som jag väljer att publicera så här, om det är så att fler undrar! =)
Anonym: Hej!
jag läser i din blogg att du har tandställning. har du räls i både uppe & neri? Varför har du fått tandställning så sent?
Svar: 
Jag hade tandställning när jag var yngre, dvs när jag var typ 14-15 år.
Efter det fick jag perfekta tänder. Helt spikraka!
Tandläkaren "slarvade" dock och satte inte in någon ståltråd bakom, efter att tandställningen tagits bort, som jag nu har förstått brukar vara standard. Utan den går tänderna ofta tillbaka. 
Det har lett till att mina tänder under årens lopp just har velat gå tillbaka lite till ursprungsläget. 
Ena framtanden speciellt.
Jag har stört mig lite på detta.
 Jag tog upp detta med tandläkaren som sa att tänderna mycket väl kunde fortsätta att ändras(dvs bli ännu sneare). 
Det var inte särskilt mycket snett alls, de flesta skulle förmodligen aldrig göra något åt det. 
Men det spelar ingen roll,  för jag ville det, hur ytligt det än må vara/låta. 
Till saken hör att jag alltid brytt mig/tagit mycket väl hand om mina tänder. Jag borstar till exempel ofta tänderna flera gånger om dagen! Plus att jag är envis. Vill jag verkligen något så gör jag det. Även om "vägen dit" inte är rolig. 
Så jag tyckte att det kändes värt det. 
Några månader som lite fulare (dvs med räls), det skulle man väl kunna stå ut med ;-)

Tandläkaren sa först att jag skulle ha den i ca. 4-6 månader..men nu har jag snart haft den i snart 8??!... 
Det var lite annat det...hahah... jag som tänkte att den skulle ryka i typ Mars?
"Lite fulare under vintern"" Okejråh"  "Då är ju allt ändå så grått och trist!" Tänkte jag;-)
 Hahah... men som sagt det verkar ju bli lite längre... men... men..
Nu när man ändå har satt in den så spelar ju någon månad hit eller dit mindre roll. 
Man vill ju att det ska bli så bra som möjligt nu.
Preliminärt datum för bort-tagning har de nu satt.  Troligtvis kommer den att ryka den 27 Augusti! Men jag vågar inte hoppas... det kan ju ändras beroende på om de anser att det är klart eller inte!
Och juste... som svar på din fråga, jag har bara i överkäken... det är lite snett där nere också...men det gör inte så mycket tycker jag...:)
Här bjuder jag på en "tandresa" i bilder ;-)

Foto: Innan. Ler nästan alltid med öppen mun. Då det är mest naturligt för mig.
Foto:Har haft tandställningen i typ två dagar och har jätteont!
Foto: Under en löpar-runda efter att justerat tandställningen. Ajaj! Ser ut som om jag har opererat läpparna. Men nej tack! ;-) Att sätta in en tandställning. Där går gränsen! ;-)
Foto: Numera, bara tillknäppta leenden ;-)

27:e Augusti? Kommer ni FÖRHOPPNINGSVIS få se DET STÖRSTA SMILET NÅGONSIN!!! ;-) hahha

Inga kommentarer: