onsdag 11 april 2012

Dagens tankar

Inledningsvis vill jag bara poängtera att det finns saker som vi människor inte har kontroll över. Jag menar ibland inträffar det saker i ens liv som får oss att känna oss maktlösa, förkrossade och sorgsna och då känns ju texten på bilden ovan varken förstående eller uppmuntrande. För vi har ju inte alltid kontroll eller ens möjlighet att påverka det som händer runt omkring oss... men i detta inlägg tänkte jag faktiskt fokusera mer på det som vi kan göra.  :-) 
Det jag menar och vill förmedla med bilden är att vi inte ska glömma bort de möjligheter och den kapacitet som vi har i många sammanhang. Exempelvis så beror inte en god hälsa enbart på slumpen utan framför allt på hur vi väljer att leva. De flesta människor i vårat avlånga land kan ju faktiskt styra över de faktorer som vi vet påverkar hälsan. Genom motion, hälsosam mat, hitta aktiviteter man gillar som leder till ett stimulerande och socialt liv, umgås med personer som får en att må bra och som ger dig positiv energi osv osv.
En viktig del i att finna välbefinnande tror jag också är att ha tilltro till sin egen förmåga det vill säga att tro på sig själv. Ibland hör jag folk säga "Jag skulle aaaaaldrig orka springa en mil"  min fråga blir då genast "men vill du det då?" Det är där fokus bör vara, vill du det så är det såklart att du kan träna upp dig?! Så skapa dina möjligheter och begränsa dig inte. Det gäller inte bara träning utan även i andra sammanhang. Våga tro på dig själv och vänta inte på att någon annan ska göra det först! :-) 

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan... Vet inte riktigt hur jag hittade till din blogg men bra var den verkligen.. :) Som nybliven löpare så ska jag investera i en pulsklocka... Främst för att kunna hålla koll på distans, tid och hastighet. Min sambo kom hem med en klocka. Men denna har pulsbälte, gps + klockan då.. 3 grejjer man ska ha på sig när man är ute... Är det vanligt på alla klockor eller finns det klockor var man bara har på sig en klocka?? Mvh / Maria

minnas väg till marathon 2012 sa...

Bra skrivet LIna!

Lina sa...

Hej Maria!
Vad kul att du har hittat hit!

Jag har en Garmin forerunner 305. Den har allt i ett och är lätt att förstå sig på.

Prisvärd är den också, då den har ett par år på nacken.

Enda nackdelen är att den kan upplevas som lite klumpig och stor. Jag har ganska smala handleder och ibland tänker jag att en mindre klocka vore bättre för mig ;-) Samma sak gäller pulsbandet som är för stort för mig.

Men i det stora hela gillar jag den starkt! :-)

Lina sa...

Minna: Tack Minnis!

Staffan sa...

Hej, svar från annan läsare till Maria.

Generellt har Garmins modeller, t ex 305 som Lina skriver om, inbyggd GPS och kräver inga extraprylar (förutom pulsband då) medans märken som Polar, Suunto har en extern GPS-pod eller fotsensor man fäster på skon för att mäta fart/sträcka.

Lina sa...

Tack Staffan! Killen med koll på prylar ;-)