tisdag 6 april 2010

Upplägg...foooormtoppa!

Idag så är det bara 60 dagar kvar till maran, det är inte alls länge.
Jag vill verkligen göra det bästa jag kan av de återstående 60 dagarna!
Med tanke på att man typ ska "vila" , eller reducera mängden dom sista två veckorna så innebär det att det är ännu viktigare att verkligen planera veckorna som kommer nu!

Det gäller alltså att träna smart.
Det är under den här perioden i en marathon- satsning som de flesta skador hos löpare dyker upp, det är viktigt och bra att tänka på.

Det vill säga att i största möjliga mån ha det i åtanke i sin träningsplanering.Att bli skadad så här nära ett marathon försämrar inte bara de fysiska möjligheterna utan även de psykiska. Att känna sig stark och att tro på sig själv och sin egna kapacitet är otroligt viktigt under ett marathon.

Jag vill såklart öka träningsmängden nu, ge lite extra, satsa.
Det kan man göra på lite olika sätt. Min planering ser ut såhär;
*Springa mycket i Ursvik (motions-spår). Det är snällare mot benen.
*Köra en hel del på cross- trainern på gymmet.
*Fokusera extra mycket på bålen och löpskolning.
*Forsätta äta en bra kost
*stretcha
* aktiv återhämtning i form av bla. mer promenader

De två sista veckorna så ska jag förhoppningsvis känna mig i superform, det ingår i alla fall i min plan, att kunna blicka tillbaka nöjd och stressa ner.
Detta är alltså min form-toppningsplan.
Har ni någon plan eller kör ni på som vanligt?

6 kommentarer:

Miranda sa...

Hjälp, formtoppa inför SM - stressa inte upp mig nu! Låt mig avverka en mara i taget ;)

Men hörru, imorn så ska jag nog ta löpvila men jäklar vad vi måste köra fartlek i Ursvik när jag är tillbaka! Äntligen Ursvik!!

Ousa sa...

Lite nyfiken, hur går de med din stelålderskost? Kör du på den nu när du tränar så hårt?

Peps sa...

Men shit! 60 dagar kvar bara!! Kanske börjar bli dags att fixa till en plan snart!

Dags att börja köra lite mera kvalitativt nu antar jag... :)

Lina sa...

Miranda!
Haha... jaa jag skulle gärna byta med dig, mara i milano låter kul! Vi ska definitivt springa i Ursvik sen, världens bästa springställe!:)

Lina sa...

Ousa: Ja det gör jag, jag funderar dock på att äta någon macka eller så inför de längsta långpassen :)

Lina sa...

Peps: Jaa tiden går så fort, man hinner knappt med!! :)