måndag 19 april 2010

En liten förklaring...




Jag har tidigare haft problem med dåliga blod- och järnvärden och efter att ha blivit anfådd av att gå i trappor osv. på senaste tiden så tyckte jag att det var dags att kolla till värderna.
En marathonlöpare skall väl klara av att gå i trappor, trots tunga väskor/påsar tycker ni inte det? :)
...och mycket riktigt, järnbristanemi igen.
Det är vanligt hos idrottare och det verkar vara särskilt vanligt hos löpare. Det påverkar förutsättningarna för träningen en hel del då järnet bland annat är viktigt för syre- transporten och den fysiska prestationsförmågan minskar vid brist.

Jag har hittat en bra sajt som beskriver alltihop himla bra, klicka här .

4 kommentarer:

Miranda sa...

Oj jag är precis likadan.. fixar aldrig trappor bra. Kanske bör man kolla upp det, hur gjorde du?

Förresten, ska du springa långt i helgen? :)

Lina sa...

Tjena Mirre! :)
Ja, jag bara bokade tid på vårdcentralen, bra att kolla!

Ja jag ska nog springa långt, helst i ursvik, har haft lite benbesvär, är du sugen? :)
KRAM!!!

Karin sa...

Ojdå Lina, det var ju inge kul. Men tur att du kollade upp :) Fick du någon utredning på varför Anemin återkommer?

Värt att poängtera för andra kanske kan vara att kolla upp innan man drar slutsatsen anemi, för att börja knapra järn om man inte har anemi är ju inte så klokt, en förhöjd järninlagring är inte heller nyttigt för kroppen... :)

Kul att du bloggar så frekvent nu förresten, alltid lika roligt att kika in här :)

Kramkram

Lina sa...

Karin: Du har helt rätt att det inte är bra att bara ta tillskott för sakens skull! Bra att du poängterade det! :)
Jag vet inte riktigt vad anemin beror på, ska tillbaka sen så får vi se vad de säger. Men jag antar att det är en kombination av att jag inte äter kött, springer och är kvinna.
vad kul att du tycker att det är roligt att kika in på bloggen!!!
Kram!!