torsdag 3 november 2011

Hälsar ni på andra löpare?

När jag springer nere i Spanien, där vi har lägenhet, så har jag lagt märke till att de allra flesta löpare som jag  möter hejar på en, antingen genom att säga något, exempelvis "buenas dias", eller genom en lätt nick.
Det tycker jag är väldigt trevligt.
Jag  tycker att "om man hejar" beror på i vilket sammanhang som man möter den andra löparen. Är jag ute och springer vid någon "udda" tidpunkt, exempelvis tidigt på morgonen så är det större chans att jag hejar... eller om jag springer någonstans där man inte möter andra löpare så ofta.
Möter jag löpare nere vid lötsjön, här där jag bor, blir det inget hejande, då möter man nämligen så många löpare att man inte skulle få göra annat än att heja.


Hur gör ni? Hälsar ni på andra löpare?

4 kommentarer:

Ousa sa...

Alltid! För mig är de en oskriven regel. Den som inte hejar visar inte "vänlighet", inte för att man måste göra som maori-kulturen och trycka näsorna mot varandra. Men en enkel nick eller ett ljud räcker fint. =)

(Förstår dock storstads problematiken där man möter tjog av löpare på samma runda...lite lyx dock att inte vara ensam)

Träningsblogg sa...

typ alltid om det är snygga tjejer eller killar som vekar vara i bättre form än mig själv blir det bara en nick, annas kostar jag på mig att vinka

Världen enligt J. sa...

Det beror på. Om jag springer tidigt på morgonen eller sent på kvällen - och där det är ganska lite folk - så hälsar jag (typ nickar, grymtar något uppmuntrande). Och så hälsar jag (så klart) på folk som jag ofta stöter ihop med.

Karin sa...

Nja, jag gör nog mer som du, på udda tider och platser kanske... Men ofta kanske man hälsar tyst? En blick i samförstånd? Men om någon hälsar på mig så hälsar jag såklart tillbaka! På landet hälsar jag på alla. Kanske stannar jasg på en fika tom :-)