fredag 25 november 2011

The fasta is over!

Har haft en härlig dag med ytterst lite tid vid datorn och med iphone, därav lite bloggande. Nu har jag dock kommit hem och försökt sammanfatta min upplevelse utan 24-timmarsfastan.

.Hur kändes det då? (jag körde från middag till middag)
Första kvällen var jag lite småsugen på allt möjligt. När Daniel sa att han nog skulle ta en kvällsfika,äta sina älskade finncrisps ;), så kände jag mig faktiskt lite småirriterad;). Jag gick ut och tog en sen kvällspromenad i mörkret med hundarna och  kändes mig snart stabil igen.  Antingen berodde suget på att jag "inte fick" äta något eller på att jag helt enkelt ätit middag tidigare än vad jag brukar. Jag hade även kört ett långpass på morgonen och det brukar bidra till att jag får en ökad aptit resten av dagen.
 Morgonen.
Kaffet hade tagit slut hemma och när jag vaknade kände jag mig såklart brutalt kaffe-sugen.
Jag tog därför en tidigare buss och kilade in på ett kaffe, där jag alltid handlar lunch i vanliga fall när jag jobbar på Nikon. Där köpte  jag en stor take-away-kaffe i en fin mugg. (Såklart finns det kaffe på jobbet, men det slår inte cafe´ets kaffe).
Motvilligt sa jag "nej tack"  när  de frågade om jag ville ha mjölk i.
 Under dagen:
  Först vid 10-tiden började magen att kurra, det löste jag ganska enkelt med att dricka vatten.
 Klockan halv 12 mötte jag Alex som till skillnad från mig bunkrade upp sig ordentligt inför sitt 24-timmarslopp. Trots att han försökte hetsa mig med pannkakor, sylt och grädde osv. så kände jag mig vid det här läget ganska stabil. Jag surplade istället i mig dagens andra kopp kaffe. Efter denna kopp så kände jag i kroppen att det nog räckte med kaffe för ett bra tag. Detta var något nytt, när jag jobbar så brukar det under en dag bli rätt många koppar.
Vid 15:15-tiden  kom nästa sugetapp men då kändes det överkomligt, bara två timmar kvar...
Vid 17-tiden så var jag på väg hem och helt inställd på mat. Jag åt därför grekisk yoghurt med nötter direkt när jag kom in. Jag ville inte vänta längre. Jag tänkte att det var bra att kanske börja med något litet, ta en paus, och sedan äta middagen. Så först vid efter 18-tiden hamnade jag på Cafe´Cino tillsammans med Daniel och Ben. Fastan var över! :)
Tankar: 
*Hungern blev inte värre. Det  kändes alltså inte värre desto mer tiden gick. Svackan klockan 10 och 15 var identisk. Det kändes också förvånade att jag under de resterande timmarna inte påverkades särskilt mycket.
* Jag kände mig pigg under hela dagen. Jag hade inga trötthetssvackor som jag ibland kan känna annars. Jag kände mig istället ganska energisk.
*Det kändes bra att inte äta så kolhydratrik kost efter fastan, jag har en känsla av att jag kanske skulle ha ätit för mycket om jag exempelvis skulle tagit  en macka eller så..
Detta är alltså mina första tankar, jag kommer troligtvis att prova det om ca. 10 dagar igen och utvärdera då med. Det känns förövrigt bra i kroppen! Nu tar vi helg!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lina! jag skulle vilja veta vilka löparskor du har? är dom bra eller skulle du vilja ha ett par andra? Bra blogg!!

Lina sa...

Anonym: Hej: Just nu har jag ett par asics 2160 (tror jag de heter) men vilka skor som man ska ha är väldigt individuellt, så du måste hitta ett par som passar just dig, går till löplabbet om du har möjlighet, de brukar vara hjälpsamma. lycka till!