fredag 8 juli 2011

Kom igång, nybörjartips!

Jag vet att det är både inbitna löpare och nybörjare som läser min blogg. Då och då får jag mejl från nybörjare som vill ha tips och motivation för att komma igång med sin löpning. Därför tänkte jag tillägna ett inlägg, med 10 nybörjartips, till er som fortfarande är ganska nya på löpning.

Nr1: Ha tålamod.
När man börjar löpträna måste man ha tålamod. Den första tiden så känns det för många riktigt segt och tungt. Var beredd på det och acceptera det, kroppen måste helt enkelt få vänja sig vid den nya aktiviteten.
Nr2: Gå inte ut för hårt.
För många människor är det "allt eller inget" som gäller. Jag är nog själv ofta en "allt-eller-inget-människa" så jag förstår tänket. Tyvärr så leder det, beträffande löpning, ofta till skador, utmattning eller till att man faktiskt tillslut tröttnar och inte pallar och därför lägger ner alltihop. Jag har hört många nybörjare säga "På måndag startar jag, då är det 5-7 dagar innan frukost som gäller" och jag tänker genast "hjälp" Hitta en bra balans istället och bygg på. Så klart att du kan springa många dagar i veckan till slut, men inte från dag ett. Så plussa på försiktigt och var lyhörd på din kropps signaler. Tids nog kommer kroppen att gilla läget .
Nr3: Hitta en löparvän.
Att springa tillsammans med andra ibland kan vara
både vara peppande och trevligt. Trevligt under lugna distanspass eller långpass att ha någon att prata med och peppande på snabbare pass som kan kännas riktigt tunga.
Nr4: Anmäl dig till ett lopp.
Att springa lopp ibland är väldigt roligt och man får massor med motivation och inspiration. Det är kul att ha något att träna inför och roligt att testa formen då och då. Så våga anmäla dig. Påminn dig om att du springer för din egen skull och loppen handlar inte alltså inte om att bevisa något för någon annan.
Nr5: Variera.
När du har kommit igång med löpningen så är det bra att variera, både för psykiskt och fysiskt. Variera olika rundor, distanser och hastigheter.
Nr6: Ha rätt utrustning.
Bra skor och kläder tycker jag känns väldigt viktigt för en behaglig runda. Den viktigaste prylen för mig är dock gps-klockan. Jag har inget bra svar på hur jag klarade mig innan jag skaffade den.
Nr7: För träningsdagbok.
Antingen på webben eller i almanackan, då ser du ju svart på vitt hur duktig du varit när du kollar tillbaka på din träning.
Nr8: Spring med musik.
Helt klart en smaksak. Vissa älskar att springa med musik andra tycker att det bara är störande och hör hellre fågelkvitter. Jag tycker att musik är skönt på ensamma pass, särskilt om jag känt mig lite omotiverad innan.
Nr9:Gläds över dina framgångar.
Även om ditt mål är att springa en halvmara eller ett marathon så glöm inte att glädjas över dina framsteg. Första gången du springer 1 mil är till exempel värt att fira även om ditt slutgiltiga mål råkar vara en halvmara. Så fira mera!
Nr10: Värm upp och varva ner.
Just varva ner har jag märkt att många nybörjare tenderar att göra tvärtom med. När de närmar sig hemmet eller slutet på rundanspurtar de allt vad de kan. Det är okej på lopp men inte så bra annars. Låt kroppen istället få varva ner på slutet, lugna hjärtat och samla inte på dig mjöksyra som sedan blir kvar.

Lycka till fina medlöpare!
Har ni något som ni tycker saknas, i så fall, kommentera! :)

4 kommentarer:

foodandlove sa...

bra inlägg!
ha en bra dag.

Ousa sa...

Bra inlägg! Jag skulle lagt till: "Våga fråga erfarna löpare/tränare om råd" Bättre att fråga en gång för mycket än att begå stora misstag =)

Lina sa...

foodandlove: Tack! Desamma!
Ousa: Du har helt rätt! :)

Lillasyster och Storasyster sa...

Tack för bra tips! Jag har galet svårt att komma igång och hålla i träningen! Ska kolla på din lista och försöka att peppa mig själv med hjälp av den!