torsdag 8 mars 2012

Kvinnodagen och vårkänslor!

I dag är det den Internationella kvinnodagen.
Jag har märkt att det är ganska vanligt att bli gratulerad på denna dag av både män och kvinnor..."Grattis på kvinnodagen!" Jag blir lite fundersam över det där med "grattis". Jag tycker liksom inte att det känns så passande. Visst, det är så klart inget illa ment men det känns som om man glömmer bort varför kvinnodagen egentligen existerar.
Jag vill inte ha någon röd ros eller ett extra leende idag bara för att jag ÄR kvinna?! 
kvinnodagen är kampens dag. En dag att på olika sätt uppmärksamma de oacceptabla orättvisor som drabbar kvinnor, inte bara i Sverige utan över hela världen. PUNKT.
Idag när jag och Jonna strosade runt lite på stan så fick jag förövrigt en så härlig vårkänsla som förde mig till dessa tankar ;-)
Bort med vinterjackor och mössor
Fram med sneakers och korta jackor
på med solglasögonen
OCH....
....dags att planera inför lopp! :-)
JAG ÄR GRYMT SUGEN PÅ ATT SPRINGA PREMIÄRMILEN DEN 25:E!
Foto: Loppsug!
...samtidigt pirrar det lite. Det är tidigt på säsongen och fler intervallpass hade varit härligt att ha i bagaget....men samtidigt....att stå där på startlinjen...pang iväg...är svårt att motstå...persa på milen kan vänta! :-)
När vi ändå är inne på kvinnodagen och loppdrömmar så säger jag det som jag vet att så många andra också tycker; Avskaffa särskilda "kvinnodistanser" PLEASE! Exempelvis Lidingöloppet30km och lidingö tjejlopp 10 km? Kalla det långt och kort lopp. tack. Punkt igen!

3 kommentarer:

Ann sa...

Hahaha ""grattis" på kvinnodagen!", hur sjutton kan man säga så??!
Tycker också som du att man kan kalla det kortlopp eller nåt, men samtidigt gillar jag tjejmilen och vårruset och idén med det hela...men från vissa perspektiv är det väl regelrätt diskriminering kanske.
Jag börjar oxå bli loppsugen!! Ett millopp såhär på vårkanten för att checka formen skulle sitta finfint! Får se vad det blir....
Trevlig helg!!

Lina sa...

Ja jag gillar ocksp tjejmilen och så. Tycker att det är värre när det finns en lång distans och en kortare där den korta måste heta ngt med tjej.... Det kanske finns killar som också gärna springer kortare exempelvis... :)

Lina sa...

...och tack, hoppas du haft en trevlig helg du också! :-)