måndag 12 mars 2012

Godmorgon!

Snart bär det av in till Stockholm stadion.
Stadion som frambringar så många härliga minnen från mina genomförda Stockholm- marathon-lopp. Att springa in på stadions löparbanor efter 42 km slår mycket! Det innefattar en känsla som knappt går att förklara utan istället bör upplevas! :-)
 Att få gå på kurs där känns definitivt roligare än om lokalerna varit belägna någon annanstans! :)

Jag ska under våren alltså studera på GIH och inrikta mig på motiverande samtal ur ett hälsoperspektiv.
Jag har läst en mer övergripande kurs i samtalmetodik tidigare och att nu få inrikta mig på just MI, motiverande samtal, tycker jag känns helt rätt! Jag gillar och tror så himla mycket på den metoden!
 Ibland tycker jag att man hör att vissa tror att motivation, viljan till förändring, är en egenskap eller rentav ett personlighetsdrag hos klienten/personen i fråga.  Man kanske rycker på axlarna och säger något i stil med "hon är inte motiverad". Visst finns det olika grader på hur motiverade olika människor är.... MEN... man får inte glömma att ett visst motstånd är en ganska naturlig del i en förändringsprocess. Som rådgivare ska man då sträva efter att påverka personen i en positiv riktning och det finns samtal/förhållningssätt som fungerar mer eller mindre bra i dessa situationer.
De allra flesta människor blir exempelvis inte motiverade av att bli tillsagda eller genom att någon målar upp alla negativa konsekvenser av att leva  på ett visst sätt.  Det kan istället dra ner personens motivation och skapa olust.
 Målsättningen och fokus tycker jag istället bör ligga på att tillsammans sträva efter att personen skapar en egen, inre motivation! Inriktningen hälsa passar mig dessutom utmärkt då jag vet vad en förbättrad hälsa och fysik kan göra med människors välbefinnande!
Jag ser så mycket framemot dessa två spännande dagar som jag nu har framför mig, (och resten av vårens kursdagar)!
Att kvällen ifråga dessutom ska toppas av en gala i hälsans tecken gör inte direkt saken sämre! :-) Men mer om det senare, nu drar jag till Stadion! Ha en toppendag!

Inga kommentarer: