onsdag 28 december 2011

Lchf, andra veckan!

Drygt två veckor med Lchf-kosten har nu alltså passerat och här kommer en resume´av vad jag har noterat. Jag kommer att efter flera önskningar från er läsare lägga upp recept, då och då. Igår la jag upp info om min frukost, omelett med spenat. Den kan man ju äta till lunch eller middag också, med en bit fisk exempelvis. Det kommer att komma mer recept då och då framöver! :)
 Jag misstänkte att vågen skulle visa lite mindre i måndags-morse(exakt två veckor med lchf) eftersom jag har känt mig lite lättare, men det var ingen skillnad på vågen från förra veckan.
12/12 56.1 kg
19/12 55.6 kg
26/12 55.6
 Jag har ätit ungefär likadant som första veckan, dock lite mindre mejeriprodukter (grädde&turskisk yogurt). Det var ingenting jag planerade utan det har helt enkelt bara blivit så.
Det andfådda som jag kände under första veckan höll i sig även vecka nummer två. Jag blev även sjuk under veckan vilket kan ha påverkat att jag har känt mig ovanligt andfådd. Det magonda som jag kände förra veckan har jag dock inte känt av (möjlig orsak: mejeriprodukterna?) 
Sötsuget har hållit sig i schack. Jag kände mig lite sötsugen i helgen, under julfirandet, men det var helt klart överkomligt.
En effekt som jag verkligen har noterat är att jag har känt mig varmare i kroppen. Jag brukar lätt frysa men sedan jag började med lchf så känns hela kroppen genomvarm. Jag menar inte svettigt eller jobbigt varm, utan mer en ovanlig och ny känsla för mig. Detta är jag nyfiken på om ni andra som äter Lchf känner igen, eller har någon teori om? Kanske kan jag få ett expert-uttalande från John? :)

4 kommentarer:

Dessi sa...

Vad spännande att du testar LCHF! :) Du har väl ätit paleo innan om jag inte minns fel?

Att du blir mer andfådd när du tränar kan bero på att kroppen behöver mera syre när den använder fett som bränsle istället för kolhydrater.

Paulina sa...

Jag gillar dina ordspråk på sidan om bloggen, verkligen! Speciellt "Hellre en hurtbulle än en köttbulle". Skrattade länge när jag såg den.

Jag tänkte också bara fråga, kan inte du skriva ett inlägg om några andra träningsbloggar? Jag gillar din verkligen men skulle gärna läsa fler!!

Hej! Det är alltid lika roligt när du skriver om träning men jag skulle vilja läsa fler träningsbloggar. Jag kommer ihåg att du har tipsat förlängesen om några men de känns ganska oaktuella nu. Du kanske kan göra ett nytt sådant inlägg?

Jag har några tips du kan länka till:
nathanelle.devote.se
ctrain.devote.se
annas.devote.se
linastraningsblogg.blogspot.com
2traningstokar.shapemeup.se

Lina sa...

Dessi: ja visst är det spännande, känns jättekul att prova. Det stämmer, åt "stenålderskost" innan. Så skillnaden är att jag tagit bort frukten och tagit till mer fett och så kör jag strikt nu...det har jag inte gjort tidigare! :)

Lina sa...

Paulina: Vad kul att du gillr citaten. hellre hurtbulle är det min underbara vän Michel som myntat! :) Vilka bloggar jag läser finner du under "länkar" :)