lördag 30 oktober 2010

Lördagsintervaller

I morse så bar det av till Hässelby. Trots att klockan ringde tidigt på en Lördagsmorgon så kände jag mig skitglad när jag vaknade och visste att jag skulle dit! Jag åt min obligatoriska löparfrukost bestående av; smoothie, färskpressad apelsinjuice och kaffe. Jag har provat att äta en rad olika frukostar under min löpartid och denna frukost, som jag ganska nyligen upptäckt, är den som fungerat bäst för mig. Den ger energi, känns lätt i kroppen och ger mig ingen håll.

Idag så tänkte de flesta i gruppen nöja sig med 10 km löpning, istället för 8 km som vi brukar köra som uppvärming, och sedan löpskolning på det. Hm...inga intervaller tänkte jag som hade ställt in mig lite på det med tanke på att jag hoppade över intervallerna förra veckan.

Idag så dök Peter upp på träningen, trevligt! Under 10 km-turen så erbjöd han sig att hjälpa mig/dra mig om jag ändå ville köra intervaller idag. Inte tackar man nej till ett sådant erbjudande:) Vi bestämde oss för att köra 5 stycken 800-ingar.
Jag har inte kört "fart" sedan Hässelbyloppet så det var med lite blandade känslor innan. Det kändes som om jag kanske hade tappat all fart?
Lite press kände jag ju även såklart när jag skulle springa med en sådan snabbing som Peter :) så de första 100 meterna på första intervallen så drog jag på. Peter påminde mig ganska snabbt om att jag skulle orka springa 5 st och tog täten! Jag har en förmåga att gå ut för hårt på intervallerna och sedan har jag svårt att orka hålla en bra fart på alla, vilket inte är så bra. Så det kändes kontrollerat och bra att få springa bakom någon som är mer erfaren av denna träningform.

Jag har inte hunnit analysera passet på min Garmin ännu men Peter sa att vi hela tiden låg under 4 minuters tempo. Jag tror faktiskt att jag nästan blev lite hög på livet utav dessa intervaller. Det kändes så skönt att få draghjälp och känslan efter ett bra utfört kvalitétspass slår mycket! Även fastän det var otroligt jobbigt så älskar jag ändå intervallträning! Det är så skönt att få ta ut sig ordentligt. Efter passet så var det "snabbt iväg" som gällde då jag skulle iväg på en sen lunch hemma hos Monica och Kjelle som bor ganska nära Hässelby Ip. En jättebra lördag hittills! Konstigt nog så sitter jag och drömmer lite om nästa gång som jag ska få köra tempo, knäppt men sant! :)

Inga kommentarer: