söndag 10 oktober 2010

Den lite längre versionen! :)

Igår så träffade jag Suss, Miranda, Alex och Thomas för lite middag på Gusto. Jag hade tänkt att äta någon kohydratrik rätt, så där dagen innan, men eftersom jag inte äter kött så var alternativen tyvärr inte så många, så det fick det bli en ceasar-sallad. Vi pratade om framtida löparäventyr, om det kommande tomteloppet ut till Visingsö och om en längre distans här i Stockholm i början av November. Självklart så pratade vi även om Hässelbyloppet eftersom vi alla förutom Suss skulle springa loppet dagen därpå. Att det även förmodligen skulle innefatta det sista milsloppet för i år hade så klart inte undgått någon av oss. Jag kände så klart pressen på mig själv av mig själv. Jag ville ju göra personbästa. Men med tanke på att jag hade gjort personbästa på kistaloppet så sent som för tre veckor sedan så tvekade jag. Hur mycket kan man egentligen begära? Jag hade till och med faktiskt förberett mig mentalt på att jag kanske inte "ens" skulle kunna komma ner till den tiden 45:04 idag. Jag hade så svårt att somna igår kväll. Jag låg och vred och vände på mig. När väckarklockan ringde så var jag så himla trött men det var bara att ta sig upp. Frukosten var ju tvungen att ätas i tid!
Alex åkte med mig och Daniel till Hässelby. Jag och Alex gick en promenad runt området. Det var så kallt, det gick inte att stå still! Vi stötte ihop med Åsa. Vi hade pratat om att värma upp lite tillsammans men jag var tvungen att lämna in mina grejer uppe vid målet och sen så såg jag inte till Åsa igen förrän efter målgång. Efter att ha gått på toa uppe vid målet så stötte jag ihop med Anna, från Hässelby sk. Vi diskuterade klädval. Jag hade ju tänkt ha shorts, men linne eller t-shirt var frågan? T-shirt fick det bli! Miranda och Thomas som hade sprungit från Sundbyberg anlände och medan de skulle lämna in sina saker på värdeinlämningen och kika på billiga skor så valde jag tillsammans med Anna att påbörja uppvärmingen. Vi joggade ca. 3 km och körde några stegringar för att få igång kroppen. Vi mötte även Karin från Hässelby(som jag tror gjorde personbästa?). Efter halva uppvärmningen så slängde vi våra överdragskläder i en buske. Tiden fram till start flög iväg och plötsligt så var det dags att ställa upp sig vid startlinjen, där mötte jag Miranda och Thomas igen. Vi alla var så taggade! Nu gällde det, omtalade Hässelbyloppet! Min plan var att gå ut lugnt och inte stressa upp mig över att det skulle vara trångt i början. Pang! Startskottet gick, Miranda och Thomas sprang iväg. Kroppen ville ryckas med men jag tänkte på min och även Annas plan om att öppna lugnt och förhoppningsvis istället köra en snabb kilometer mot slutet.
Jag tycker att hela loppet framgick bra, det kändes ganska så kontrollerat allting! Någonstans vid Vällingby så passerade jag en tjej, en medlöpare, uppför en tung backe, "Snyggt, starkt jobbat" stack hon till mig. "Tack desamma" fick jag ur mig och kände en sådan glädje över att det finns människor som är så där, som hon! Efter 5 kilometerspasseringen så fick jag lite hållkänningar, det skrämde mig lite, men som tur var så blev det aldrig värre än just en "känning". Vid 7 km så kom jag ikapp Miranda och vi höll sällskap resten av biten, vi taggades av varann! "Nu kör vi" sa Miranda någon km innan mål och vi drog på en rejäl fartökning. Sista biten inne på Hässelby var som en inre kamp, fasiken vad jag kämpade!
Direkt efter målgång så kastade jag mig desperat åt sidan ner i gräset. Jag stoppade klockan och insåg att jag hade sprungit under 44... efter ett tag så hörde jag "Hur mår du, det gick bra va?" jag tittade upp och där stod Anna som också hade gjort personbästa! Jag återfick medvetandet och reste på mig och träffade på vägen ut från målområdet på flera härliga löparvänner. De flesta väldigt nöjda över dagen lopp.
Jag stannade kvar och hejjadeMinna som hade startat i en senare startgrupp, även hon sprang på personbästa. En helt underbar förmiddag helt enkelt med ett nytt personbästa på milen, 43:45!!
Mina kilometer-tider enligt Garmin
Km1, 04:16
Km2, 04:16
Km3, 04:22
Km4, 04:23
Km5, 04:21
Km6, 04:26
Km7, 04:26
Km8, 04:28
Km9, 04:27
Km10, 04:05
90 m, 03:37
Avslutar detta inlägg med ett sammanfattande ord, Lycka!


12 kommentarer:

Staffan sa...

Grattis till en fin tid och ett fint PB Lina!! Kul att hälsa på dig "i röran" av alla löpare där i målfållan!!

Unknown sa...

Snyggt! Grattis som 17! Synd att jag missade dig i röran på IP :-)

Ann sa...

Så jäkla underbart härlig läsning!! Jag ryser! Och vilken slutspurt, det krävs en riktigt stark kvinna att orka en sån.
Stort grattis! (klart du ska belöna dig med core ikväll...;))

charlotte sa...

Grattis till en super-tid!
Halkade in här via jogg.se
Sprang också hässelby igår, hade hoppats på under 45 men blev 45:42 - är nöjd ändå det var mitt första lopp och är ovan vid milen.. Fick blodad tan och kommer absolut bli fler lopp för mig! Måste läsa lite mer här om din tränin, är nyfiken på hur du lyckats ta dig från kista 45:05 (?) till gårdagens toppentid! impad.
Inser att jag börjat tävla lite sent i livet =( är ju 37 år. men vad fasen jag tänker ge järnet ändå och satsa. Nu sugen på nytt mål - har du sprungit Milsloppet? Tycker att Hässelby var ett perfekt förstalopp för mig.
/charlotte Ö

Anonym sa...

Grattis tjejen! Vilken tid!! Så snyggt jobbat!
När jag ser alla dina tider under 2010... blev impad!
Vilket år du har haft!!
Grattis igen!!
Kram kram

Lisa sa...

Grattis till ett jättebra lopp! Vad duktig du är.

Thomas sa...

Grattis Lina till ett fantastiskt pers, även om det blev minuten bättre än vad jag beställt. Med den avslutningen förstår jag att du bara kastade dig i gräset efteråt.

Kram
Thomas

Lina sa...

Staffan: tack desamma!!! :)

Magnus:Tack! Ja inte såg jag till dig heller!:(

Ann: Tack, Tack, tack!!! :)

Charlotte:45:42, ditt första lopp!? Det är ju skitbra!! Det verkar aldrig vara för sent att börja när det gäller just löpning till skillnad från andra sporter! Milsloppet? var är det? hm..menar du milspåret?

Coyntha: TACK!! Ja det blev en fin avslutning på tävlingssäsongen! :)

Lisa: TACK!!! :)

Lina sa...

Thomas tack!! Tack för peppningen innan! :)

LOPARJANNE sa...

Grymt jobbat! Förstår sammanfattningens ord... Grattis!!!

charlotte sa...

Tack själv Lina. Ja just det Milspåret menar jag =)/charlotte

Alexander sa...

Du är så jäkla grym Lina!!!! Riktigt imponerande tid och helt insane spurt. Så himla roligt att det gått så pass bra för dig hela säsongen. Du måste vara riktigt nöjd