onsdag 7 november 2012

En svettig timme i spinningsalen!

Det var faktiskt knappt att jag trodde att jag skulle orka ta mig till kvällens spinningpass.
Jag låg i sängen innan och kramades med ena vovven, Tim.
 Att ta mig upp, ut i kylan och pallra mig iväg kändes just då föga lockande. Det var så varmt och gött där i sängen med min lilla kamin till hund. :)

 Till slut tog jag mig i kragen och gav mig iväg i allafall och Tim gav mig en frågande blick ;-)
 Jag köpte en riktigt god kaffe på vägen som en liten belöning till mig själv. Som bonus så värmde ju dessutom kaffekoppen upp mina frusna händer i kylan.
Inte långt därefter slängde jag upp ena benet över cykeln och började med en låg puls kontrollerat att värma upp kroppen inför ett 55 minuter långt puls-spinningpass.
 Passet var ett tempopass med flera arbetsfaser/intervaller och jag körde järnet under dessa intervaller!!
 En tanke, som  för mig, brukar funka att ta till under ett spinningpass är:
 " Se nu till att du inte har gått hit i onödan". Det pushar mig!
Vad jag menar med det är att om jag bara "myser mig igenom passet" så känns det lite onödigt att jag är där.
När och om jag är där så kan jag ju lika gärna ösa på!
 Visst, vissa dagar har man inget krut i kroppen, så det viktigaste är huvudsakligen att jag gör mitt bästa.
Idag hade jag krut. Jag flåsade högt emellanåt(tur att musiken var så hög) och jag såg hur det droppade svett ner mot cykelkarmen. Jag älskar när jag ser svettdropparna falla under spinningpasset. Då känner jag mig som en riktig hårding. Förut svettades jag nämligen sällan på spinning.
Jag har hört att det beror på att kroppen har en bättre förmåga att reglera kroppstemperaturen när man är i god form.  Det kan dock finnas individuella avvikelser (som inte har med god form att göra) som påverkar hur mycket man svettas som t.ex ens fettprocent, klädsel och antalet svettkörtlar.
I mitt fall är jag dock säker på att anledningen är att jag är mer tränad nu än förr. Just därför är jag alltid stolt och nöjd över det blöta linnet efter passet! Som ett kvitto på att man har genomfört passet grymt bra!
Det kvittot fick jag idag och när nedvarvningen kom så kände jag mig så nöjd inombords.
TUR att jag gick på detta passet!
En bra onsdag men nu ska jag hoppa i säng, jag ska nämligen upp tidigt och åka utbildning i Uppsala i morgon! Så roligt!

2 kommentarer:

Saras Träningsblogg sa...

Visst är det härligt att ett träningspass alltid får en att må så bra! :)

Lina sa...

Sara: Ja, verkligen!! :)