måndag 19 november 2012

Att ta ut glädjen i förskott

Tjenixen! Gott folk! 
Jag har haft en grymt härlig dag som nu avslutades med ett spinningpass med Bästa Sofia. Jag är så glad över att hon har köpt satskort så att vi äntligen kan träna tillsammans!!
Nu har jag kommit hem och sitter i sängen med datan i knät och med hundarna bredvid mig.
Jag tänkte nyss på en diskussion som jag och Sofia hade och jag är nyfiken på hur ni ser på saken.
Vi pratade om att man ibland, lite oftare, kanske borde "ta ut glädjen i förskott"?
Här har ni ett förklarande exempel ;
 Föreställ er att ni har varit på en arbetsintervju och tycker att det har gått sjuuuukt bra. Då måste man ju få glädjas över det och inte tänka "nej, nej vi får se först om jag får jobbet.. " Man borde ju, oavsett hur det går, tillåta sig att vara glad över att det gått så bra" Gå hem och fira vettja! :)
Vågar man vara glad innan saker och ting är "helt hundra" så erbjuder man ju sig själv dubbelt så mycket glädje och lycka och hur bra är inte det?
Jämfört med om man låser sig själv och bara tillåter sig själv att vara glad över saker först när de verkligen slår in. Risken är så klart att man riskerar att bli väldigt besviken. Det är väl därför man garderar sig.
 Men om man tar ut glädjen i förskott så är man ju kanske ändå glad över något nytt/ annat "som man har tagit ut i förskott" när man väl är besviken över något som inte har gått ens väg... Win win!? Eller? Hm...
Hur tänker ni?
Söta Love är jätteduktig på att ta ut glädjen i förskott! "prassel, prassel i köket"= "ska jag få godis nu?
Nu så tänkte jag snart bädda ner mig! Jag har en rolig dag framför mig även i morgon och vill då vara pigg och alert. Så natti, natti ! :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så klart man kan vara nöjd utan att veta slutresultatet. Det man själv rår över är hur man presterar på, i ditt exempel, intervjun. Är man 100% nöjd med den så klart man skall vara glad. /C

Marieh sa...

Jag är helt inne på din linje. Om jag känner mig nöjd med det jag presterat så är jag glad över det oavsett vad som händer därefter.