söndag 22 maj 2011

Marathonvecka

Nu så är det snart dags för marathonveckan. Här kommer 10 av mina tips:
1, Försök att sova lite extra den här veckan, gå och lägg dig lite tidigare än vanligt.
2, Ha det mesta klart innan kvällen innan loppet, som vilka kläder du ska ha på dig. Att du redan har laddat ner all musik om du kör med mp3. Att du gjort upp med dina suppotrar. Handla det du behöver tidigt i veckan som sportdryck, gel eller vad du nu behöver. Gör allt för att undvika onödig stress sista kvällen.
3, Ha ditt träningsupplägg någolunda klart för dig inför veckan, mitt sista tuffa pass blir på Tisdag då jag kör ett kort snabbdistanspass.
4, Varje år har jag kolhydrattömt kroppen i början av veckan. Detta kommer jag inte behöva göra i år eftersom jag har äter ganska lite kolhydrater, så för mig så räcker det att tillsätta lite extra kolisar torsdag och fredag.
5, Drick resorb, vätskeersättning, dagen innan, det tycker jag känns tryggt.
6,Har du inte ett par löparstrumpor? införskaffa genast.
7, Visualisera loppet. Titta på banan på kartan. Sätt upp delmål. Detta ger en känsla av ökad kontroll.
8, Gå upp i god tid på tävlingsdagen så att du hinner äta frukost i lugn och ro.
9. Ta dig till startplatsen i god tid, tänk på att det ofta är långa köer till bajjamajjorna.
10. Drick inte för mycket innan start så att du blir kissnödig på en gång. Försök att vara relativt färdigdrucken hemma. Ingen drickhets. Det finns vätska längs banan.
SIST MEN INTE MINST, HA KUL DÄRUTE!

Inga kommentarer: