måndag 9 maj 2011

Exprimenterat i köket

Jag gillar att prova nya recept och tycker att det känns spännande att äta och laga mat som inte innefattar det där vanliga utan att tänka lite mer outside the box som man brukar säga;) att prova lchf och stenålders- recept känns extra lockande. Därför så provade jag att baka/ laga oopsies.







Jag äter nästan aldrig bröd numera, varken till frukost eller annars. När jag tänker efter så kan jag inte ens komma ihåg när jag senast åt det!? Därför så blev jag nyfiken på så kallade oopsies, bröd baserade på philadelphaost och ägg. Jag var riktigt förväntansfull när de låg där i ugnen och såg ut som bröd. Kanske var det de höga förväntningarna som bidrog till lite av en besvikelse när jag tagit första tuggan. Smakade omelett, fluffig omelett. Det var inte äckligt, utan hade en ganska neutral smak. Visst ett bra mellanmål a' la lchf men ingen smaksucce om det är det som
Man eftersöker ;)

"OopsiesReceptet ger 6–8 stycken beroende på hur stora man gör dem.
3 ägg100 g philadelphiaosten nypa salt½ msk fiberhusk (kan uteslutas)½ tsk bakpulver (kan uteslutas)
Dela äggen så du får gulor i en bunke och vitorna i en annan. Vispa vitorna till ett hårt skum tillsammans med saltet. Du ska kunna vända bunken upp och ner utan att det lossnar. Vispa sedan gulorna och osten till en jämn smet och tillsätt fiberhusk och bakpulver om du vill, detta gör oopsien mer brödliknande. Vänd sedan ner vitorna i äggulesmeten försiktigt för att bevara luften i vitorna. Klicka ut 6 stora eller 8 mindre oopsies på bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen i 150 grader i cirka 25 minuter tills de har fått fin färg.
De kan ätas som smörgås eller användas som korv- eller hamburgerbröd. Variera dem gärna med att strö över lite olika sorters frö innan gräddning, t.ex. vallmo-, sesam- eller solrosfrön.
Du kan även göra en enda stor oopsie som du sedan använder som rulltårtsbotten. Lägg bara på ett rejält lager med grädde och valfri bärsort." Receptkälla:kostdoktorn

Inga kommentarer: