söndag 25 juli 2010

Research

Efter att ha sökt info om skillnaderna mellan Garmin forerunner 305 och 310xt så har jag hittat följande skillnader:
310:an har dubbelt så lång batteritid 20 timmar
310:an är ett superverktyg för triatleter då den kan användas i vatten.
310:an är rent allmänt mindre än 305:an
310:an har en inbyggd vibrator. Efterssom jag alltid tränar med musik i öronen när jag är ensam så kan detta helt klart vara en betydande detalj, då det kan det vara svårt att höra signalerna från klockan.

305:an är absolut är mer prisvärd. Det jag ska fundera på är om 310:ans "plus" verkligen är värt den (stora) prisskillnaden...
Priset för 305:an är 1600 kr (pc-city)
310:an 3500 kr (webhallen)

Ett minus:
En sak som saknas på Garminklockorna enligt experterna är barometrisk höjdmätare. 310XT kan bara mäta höjden via Gps. Springer man i tuff terräng är så kan höjdmätaren var mycket användbar, denna funktion har Suunto och Polar haft det i flera år.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Tjipp! Kan komplettera med 405:an. Jag har kört med den ett tag och är helnöjd. Framförallt är det storleken jag gillar. 305:an och 310:an är rejäla grejer på armen, medan 405:an är smärt och smidig. Men jag gissar att det är en smaksak. Är batteritid viktig finns ju bara ett alternativ - 310:an :-)

Miranda sa...

Alltså jag hör min klocka oftast även när jag har hög musik. Som jag ser det är det definitivt batteritiden som man betalar för - precis som Magnus påpekar.. :)

Anders sa...

Min 305'a som jag haft i 2,5 år har en batteritid på ca. 15 timmar idag.

GPS'en funkar inte vid simning i sjö varken på 310 eller 305.

Personligen tycker jag att 310'an är klumpigare än 305.

Men vibrator funktionen saknar jag verkligen av samma anledning som dig. Men den är inte värd nästan 2000 kr.

Höjdmätaren hade också varit bra att ha.

För mindre storlek så bör du titta på 110'an också, verkar faktiskt helt okej.