söndag 25 juli 2010

Blanda nytta med nöje och hantera motgångar!

Nu i eftermiddag så kom jag på att jag glömt att lämna tillbaka Italien-böckerna som jag lånat på biblioteket i Solna. Jag som hade tänkt springa ett lugnt 5 km-pass i ikväll. Att jag nu var tvungen att ta mig till Solna var dock inte ett hinder, utan endast en liten justering i planeringen! Så på med vätskeryggan som istället för vätska fylldes med böcker och iväg.
12 minuter senare så sprang jag genom Gallerian i Solna, vilket härligt golv att springa på! Ner med böckerna i bokinkastet och tillbaka till Sundbyberg. När jag närmade mig mitt hem så sprang jag även in på Hemköp för att handla, himla smidigt att även få det gjort! Medan jag sprang så funderade jag på just detta, att ibland se möjligheterna och inte stirra sig blind på eventuella hinder. Kanske så krävs en omjustering i planeringen från det man först tänkt sig, men vad gör det, egentligen? Jag kan tycka att det är fachinerande hur saker och ting kan lösa sig riktigt bra om man bara är beredd på att finna en lösning genom att bestämma sig för att vara positiv!
Ibland så försöker jag att se det som att hantera motgångar rentav kan vara utmanande.
Livet innebär ju motgångar ibland, i mindre eller större utsträckning, och kommer alltid att göra. Ibland så kan man själv vara upphov till de, andra gånger så är det inget som vi kan påverka. När det gäller löpningen så råkar vi ju titt som tätt ut för sådant som vi inte kan värja oss emot som väderförhållanden, underlag eller för eliten kanske tävlingskonkurrenter. Om man låter dessa faktorer påverka en negativt så påverkas även ens eget fokus på uppgiften. Vad tjänar det till egentligen, att fokusera på sådant som man ändå inte kan påverka?
Framgångsrika elitidrottsmän tror jag garanterat har en sak gemensamt, de är mentalt starka!
Ibland så kan man faktiskt använda sig av sina motgångar och se de som en möjlighet till förbättring. Man kan på så vis lära sig mer om sig själv och veta hur man ska hantera detta nästa gång. Om det går dåligt på ett lopp så kan man till exempel fundera över hur man har laddat, om man rätt utrustning osv osv!
Jag tror att genom mental träning så kan vi allihop förbättra våra personliga resultat i såväl tävling och träningssammanhang som i övriga livet!
Ibland så gäller det att vara envis om det är något man verkligen vill. Har ni någon gång hört att: "En Förlorare känns igen på att han inte gör mer än ett par, tre försök, sen tappar han sugen och ger upp. "? ... och Vi är absolut inga förlorare, eller hur! :)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Absolut ingen förlorare...

Vilhelmina sa...

Inspirerande inlägg! :) Och nej det är vi verkligen inte!

Ja jag hoppas att det skall löna sig ja, vill liksom hålla på med detta -länge-! ;)

Karin Engen sa...

Inga förlorare här inte!

Härligt inlägg förresten! Och härlig blogg :)