tisdag 16 februari 2010

Trött på snön??

I början så var jag enbart till fullo positivt inställd till snön och vintern.
Jag tyckte enbart att det var "mysigt" att komma in i värmen med rosiga kinder efter ett pass i kylan. Jag tyckte att det kändes stärkande med vetskapen om kaoset, att pendeltåg och bussar ställdes in på grund rådande väderförhållanden. Att det var det hetaste samtalsämnet, men att jag, jag sprang minsann fortfarande.
Men herregud vilken lång vinter det verkar bli?!!
Jag vill dock inte säga att jag längtar tills våren och sommaren för det gör jag inte. Jag vill leva nu och inte se detta som en "transportssträcka" till något annat. Jag försöker aldrig att tänka att jag längtar framåt i tiden, det ger mig ångest. Man har ju faktiskt bara ett liv, och det måste levas nu! Så då får man helt enkelt göra det bästa av situationen :) försöka att tänka positivt!
Här är några positiva träningsaspekter denna årstid till exempel tycker jag;
Jag behöver ju faktiskt inte springa exakt alla pass utomhus, utan kan variera med löpband och crosstrainern på gymmet. Ganska skönt det också! Ett stort plus är dessutom att jag blir noggrannare med att stretcha om jag befinner mig på gymmet! Samt att man kan passa på att basta när man ändå är där.
Det är roligare att styrketräna denna årstid, inte lika kul när man vet att det är 25 + ute. Ett bra tillfälle att träna upp lite styrka, vilket är skadeförebyggande!
Man behöver inte känna samma stress att hitta på något till varje pris bara "för att det är fint väder". Utan man kan ta det lugnt och stressa ner.
Man slipper ju faltiskt att få knott och flugor i munnen när man är ute och springer.
Man har fortfarande sthlm-maran och andra roliga lopp framför sig och inte bakom sig, vilket minst sagt motiverar!
Man blir inte lika törstig på långpassen.
Man ska vara skitstolt över sig själv som tränar alla perioder och årstider! Hur kul är det att vara "periodlöpare" egentligen? Att börja flåsa i spåret i början på Maj trots ett långsamt tempo? Näe, tränar man redan nu så kommer man ju kunna njuta ordentligt av sin vältränade kropp i spåret i vår/sommar! ;)
... och därmed kunna springa förbi både den ena och den andra ;)


Så det är inte så tokigt trots allt, att det är den 16:e Februari! Eller vad tycker ni?

8 kommentarer:

Unknown sa...

Hehe - skönt med en glad positiv anda i "moddhelvetes"-diskussionerna! Håller i sak med, men när passen är så där härligt sega är det svårare med leendet! Däremot kan man ju räkna sig till den "galna löparskaran" när man plöjer modd och det är ju faktiskt, som jag ser det, en riktig fjäder i hatten!

Pernilla Hult sa...

Det är för- och nackdelar med allt. Men jag längtar tills det är barmark igen.. Jag gör mitt bästa för att bli vän med bandet på gymmet och kanske lyckas jag till slut :)

Ha en bra kväll!

Cowabunga sa...

Kom då ihåg den månaden med slask som vi har framför oss. Då får du springa med plastpåsar runt vristerna :)
Jag ser den här årstiden som en tid då jag lägger mer krut på att bygga upp styrka och träna på backar och intervaller. Då kan man glädjas år att det kommer gå snabbt som attan när det är torrt igen.
/A

Lina sa...

Magnus: Helt rätt; "Däremot kan man ju räkna sig till den "galna löparskaran" när man plöjer modd och det är ju faktiskt, som jag ser det, en riktig fjäder i hatten!" Man ska vara glad att man kommer ut ändå, stolta! :) Ingen offerkofta här inte, eller hur! :)

Lina sa...

Pernilla: Mitt bästa tips på bandet är såklart att ha musik, men det har du kanske säkerligen redan? jag tycker att det passr bra att köra roliga men hårda pass som intervaller och så; då fokuserar man på andra saker än just tid och kilometrar, det är ju lätt att man stirrar på monitorn framför sig, det är inte så kul :) ett annat tips är också att värma upp på crosstrainern och köra en stund där innan. lycka till!

Lina sa...

Andrea: haha ja det är sant, slask är värre än snö, faktiskt! Jag tror också att det är bra köra kvalitets pass och så nu, bygga upp lite styrka! Det är ju kul att man vet att man kommer att få njuta av styrkan ordentligt i sommar:) Jag har ju börjat lägga fokus på bålstyrkan också, så vi får hoppas att det ger utdelning även i löpningen:)
KRAM!

Dea sa...

Jag ska lägga in en bra bålövning för dig specifik för löpning i morgon bitti. Håll utkik på min blogg :)

Lina sa...

Andrea: Wow, det ser jag framemot! :)