torsdag 25 februari 2010

Kokosfett

Jag har varit på hälsokosten här i Sundbyberg, (där de f.ö hade jättetrevlig personal) Där köpte jag kokosfett. Kokosfett innehåller bland annat laurinsyra som bygger upp immunsystemet.


Ett litet tips som är supergott är att värma ca. 1 msk kokosolja i mikron så att den smälter och sen blanda med ca. 100 gram grekisk yoghurt. Då får man värsta supergoda kokosyogurten ;)

Man kan också använda oljan som hudkräm, supermysig att smörja in sig med när man är lite torr så här på vintern, samt att det luktar jättegott!
Denna kostade ca. 200 kr,( jag tror absolut inte att den som finns på ica har samma effekt!)

10 kommentarer:

Miranda sa...

Wow, ska jag fundera på. Kokosyogurt lät ju himla gott.

Sara Jansson sa...

Det ska jag prova! Min hud är alldeles förstörd just nu av den långa torra kylan. Var köpte du din?

Dea sa...

Grymt!
Om jag inte minns fel så blir kokosfett transfett efter 150 grader (margarin och olja förvandlas till det mycket tidigare) så det är grymt att använda i matlagning och bakning också!
/A

Lina sa...

Miranda: Ja det är sjukt gott!!:)

Lina sa...

Sara: Jag köpte min på hälsokosten i Sundbyberg!
Jag blir så torr i huden av all utomhuslöpning i minusgrader också! Jag längtar till vår/sommar när man blir brun o fräsch av utomhuslöpningen istället! :)

Lina sa...

Andrea: Hm..det låter ju bra :)Jag älskar min nya kost :) börjar må riktigt bra av den!

Dea sa...

Jag körde en sådan filosofi under ett år men märkte faktiskt inte så mycket vikt mässigt. Det som hände för mig som har otroligt känslig mage var att magen höll sig stabil. Jag hade svårt för alla sociala tillställningar då jag alltid kände mig bökig och omständig. Nu har jag hittat ett sätt som passar mig perfekt men det gäller ju att prova sig fram.
Om du köper den där boken som jag tipsade om så kommer du få ännu mer inspiration till mat.

Dessi sa...

Jag köpte Renée Voltairs kokosflingor igår och det passar utmärkt som snacks om man äter lågkolhydratkost. Väldigt gott! :)

Lina sa...

Ja jag kanske ska köpa den där boken :) Vid sociala tillställningar så äter jag som alla andra, blir så svårt annars, det är ju helheten/vardagen som räknas. Jag vill inte bli stenhård plus att jag har en "ätardag" i veckan!
Jag har också stått lite stilla på vågen nu...men jag bryr mig inte om det, syftet är ju framförallt att få i mig allt som kroppen behöver och kunna ge järnet i träningen :)

Lina sa...

Dessi: Intressant, det måste jag prova!!