söndag 17 januari 2010

Stenålderskost

Idag på Tsm så pratade jag och Thomas en hel del om stenålderskost.
Thomas har provat kosten i en vecka och var väldigt nöjd. Jag har även hört mycket positivt om kosten från andra, som också tränar på hög nivå.
Jag brukar äta ganska "stenåldersinspirerat" men efter dagens pass så har jag beslutat mig för att testa kosten på allvar. Testperioden kommer att vara i en månad från och med i morgon och jag kommer att ha en "syndardag" i veckan.
Detta är ingen sorts bantningsmetod för mig utan syftet är att äta hälsosamt och se hur träningen kommer att påverkas. Jag vill lägga ner mycket tid på löpningen under våren och då krävs det att man äter hälsosamt för att undvika skador och för att få i sig det som kroppen behöver!
Jag tror inte att det kommer att bli så svårt med kosten för det är den sorts mat som jag tycker är godast egentligen, men av bekvämlighetsskäl så väljer jag att äta mackor på morgonen än till exempel en frukttallrik med nötter. Samma sak när jag är i skolan, då brukar jag köpa baguetter med olika röror till lunch, av bekvämlighetsskäl, snabbt och enkelt. Planering är med andra ord A och O för en bra kosthållning. Att ha "rätt" mat hemma och ta med matlåda! Det blir nog billigare i längden också, att inte köpa Takeaway mat så ofta. Thomas sa en bra sak " Har man tid att lägga ner mycket tid på träning så kan man väl avvara tid för en bra kosthållning" Så sant som det var sagt! :)

10 kommentarer:

Unknown sa...

Ahaaaaa! Det här intresserar mig. Jag kommer följa med stort intresse. 66 km är ju galet mycket förresten! Ultra-Lina?

Dessi sa...

Intressant! :) Ser fram emot att läsa om dina upplevelser!

Kalle sa...

Jag gillar Magnus kommentar/undran: Ultra-Lina?
F-N nu måste du nästan prova på i allafall ett ultraTRÄNINGSlopp i år va? Nä!, du behöver inte lova något men ta en funderare! Jag lovar, det är jättekul och inte alls lika jobbigt som t.ex ett marathon.

Anonym sa...

Glöm inte att väga dig i morgon bitti, sedan väger du dig varje måndag morgon. Sätt upp en målvikt som du vill hålla dig till, när du hamnar den, för det kommer du att göra, så ökar du bara mängden mat.

En annan sak, glöm allt som heter lätt- eller light, välj alltid det fetaste alternativet. Paradoxalt men sant :)

Lycka till!
Thomas

Lina sa...

Magnus: Ja det känns intressant att se om träningen kommer att påverkas. Det som jag gillar är att man kan äta mycket när man äter stenålderskost, alltså bli mätt, utan att man är onyttig så att säga :) Man blir ju väldigt hungrig av långpass :) //Lina

Lina sa...

Dessi: va kul, ska rapportera så gott jag kan :) //lina

Lina sa...

Kalle: Just nu så känns inte ultra som en prioritet, men vem vet i framtiden;) Just nu vill jag bara bli Snabb ;)

Lina sa...

Thomas: Lång rapportering gäller på söndag av veckans upplevelser;)

Karin sa...

Jag har ju blivit lite medresenär på stenålderståget med Thomas och har väl varit en del skeptisk, mest allt det där med att jaga det feta - vad gör det invärtes lixom... Men hyser inga tvivel om att för de som motionerar mycket kan ställa om till ren fettförbränning och på så sätt kanske det inte gör skada... Men jag väntar med spänning på att bli positivt överraskad och omvänd, man kan ju inte mer än prova liksom :)

Hast-Frukosttips:
Turkisk/grekisk yoghurt med lite frukt eller honung och nötter ovanpå och två kokta ägg. Äggen kan man koka kvällen innan och vips så tog inte frukosten längre tid än att ordna ett par mackor :)

Lycka till med detta också Lina, ska bli mycket spännande att höra om du och Thomas har samma erfarenheter i slutändan :)

Kram
Karin

Lina sa...

Karin: Ja det ska bli väldigt intressant att se hur man mår av denna kost! :) Jag tänkte att en månad är en bra testperiod. En vecka tex känns för kort då kroppen är van vid exempelvis pasta och bröd, då kan det ju bli så att det inte alls känns bra först just för att man "saknar" det man är van vid. Tack för frukost-tipset!! Bra med snabba förslag, är ganska morgontrött:)
KRAM!!!!