lördag 23 januari 2010

Kooom igen!!! 30% sitter i huvudet!



Så skrek spinninginstruktören till oss deltagare i Tordags på passet. "Jaaa, så är det!!" tänkte jag och la på mer motstånd. Tänk att en sådan liten mening kan pusha och hjälpa en och till och med få en att lägga på mer motstånd trots att det redan känns jobbigt! Hade hon inte skrikit så, hade jag troligtvis haft kvar samma motstånd. Detta är väldigt intressant tycker jag!

Jag brukar fundera på mental styrka, jag brukar träna och utmana mig själv med positiva tankar.
Många människor sätter stopp för sig själva i många avseenden i livet till exempel på följande sätt: Sluta röka? Jag kan inte. Dra ner på godis och kakor? Det går inte. Börja studera? Jag orkar inte. Bli mer hälsosam? Tråkigt. Springa? För dålig kondis! "Gå ner i vikt? försökt allt!" För det första så vill jag bena ut begreppen "Kunna" och "vilja" med följande citat "Viljan att vinna betyder ingenting utan viljan att förbereda sig" . Visst är det så?

SATS har varit invaderat med folk nu i januari med största sannolikhet på grund av avsatta nyårslöften. Men hur många av dessa kommer egentligen att fortsätta träna månad efter månad? Varför slutar så många redan efter första månaden? Ett svar är att man måste vilja! Jag tror att det beror på att många istället tänker att de "borde" börja träna! Istället för att fundera på vad de faktiskt vill uppnå.
Det är också lätt hänt att man fokuserar på allt man ska sluta med och inte på det man får. Det fungerar aldrig i längden, det är lättare att bli motiverad om man har en tydlig målbild, vad än det gäller. Först och främst bör man fundera på detta, "Varför vill jag göra detta?" När man har en tydlig målbild, så kan man påminna sig om denna när det känns tungt. Man kan också sätta lite press på sig själv genom att berätta om sin målbild för andra. Säg då inte "jag ska försöka sluta röka" utan istället "Jag SKA sluta röka"


Mental träning när det gäller löpning är viktigt, särskilt om det gäller en Marathonsatsning!
Följande positiva tankar kan man ta till:
* Det är jag som bestämmer, jag har kontroll över situationen!
*Det här är kul, jag gillar det här. Blir det snöstorm under passet, vad roligt att jag klarar av sånt här!
* Att känna sig trött är en helt naturlig känsla, men jag är starkare än den. Tänk "jag låter mig inte knäckas av motgångar"
*På tävling. Personen som springer bredvid dig är säkerligen lika trött som du. Tänk absolut inte att den personen är piggare eller bättre än du. Det är skönt att veta att någon annan känner likadant och det blir då lättare att inte "släppa taget".
* Tänk "Jag kan, jag orkar!" Tänk absolut inte "jag dör, det här är hemskt, jag vill gå"
*
Plocka fram ett bra minne som du haft i samband med löpning. Någon särskild gång då du känt dig riktigt stark och haft bra flyt. Försök att komma ihåg den känslan!
* Tänk att du är förbered. Är det ett lopp, tänk på hur mycket du lagt ner på förberedning och träning. (Är du inte väl förberedd, tänk istället jag ger allt, jag har inget att förlora!)
* Föreställ dig hur du klarar av prestationen som du har framför dig innan det är dags. Föreställ dig glädjen när du når ditt mål!

30 % sitter huvudet? Jag är beredd att hålla med! Har man inte tidigare funderat på detta så har man säkerligen "massa att hämta!" :)

10 kommentarer:

Staffan sa...

Bra tankar att ta fram, jag tar med mig dem till sista milen på maran i år - kanon, det hade räckt för mig att orka hålla 5-min-tempo för att klara drömgränsen för mig (3:15) sista milen men huvudet (och benen orkade inte).

PS, gillar din blogg, jag har därför lagt till den i min blogg-lista/Staffan

Unknown sa...

Va??? Bara 30%?
I min värld är det långt mer än så. Jag skulle gissa på 99% :-) Tänk när man är ute, det är motvind, mördarbacke, det snöar isflagor och man är snorig... Det är då de resterande 69%en sätter in, tror jag. Åtminstone är det så för mig. Just för tillfället lever jag för de resterande %en för det är de som jag tror kommer ta mig över mållinjen 5 juni på min måltid!
Grymt peppinlägg, Lina!

Pernilla Hult sa...

Håller med, nästan helt och fullt.. De där 30% kan nog variera lite..
Personligen så är det nog mer än 30% vissa dagar och andra dagar mindre..
Men positiva tankar kan vända hela scenariot. Tänk bara på de gånger som det är motigt redan innan, man känner sig trött och seg och bara känner att "det kommer bli apjobbigt". Lite positiva vibbar och läget ändras och sedan när man känner att det faktiskt går lättare så blir det ju bra till slut.

Ska komma ihåg Dina punkter - för ibland kan man verkligen behöva något bra på lager ;)

Petra sa...

Vore superkul om du hakade på nästa långpass!!!

Kalle sa...

Ja, just det Lina! Häng på nästa långpass!!!, har tänkt föreslå det för dig oxå. Jättekul i lagom skönt tempo där man träffar andra supertrevliga löpare varav flera även är bloggare:-)
Som vanligt jättekul att läsa din blogg och roligt att du börjat uppdatera mycket oftare.
Märker oxå att flera har hittat hit:-D
CU /Kalle

Lina sa...

staffan: Vad kul att du gillar min blogg, ska kika in på din också :)

Lina sa...

Magnus: Jag kan också tänka mig att det är mer %...Positiva tankar kommer man definitivt långt med!!!

Lina sa...

Pernilla: Ja inställningen gör mycket och inställningen bestämmer man ju själv:) Ibland när jag gått upp jättetidigt för ett löppass och det är jättekallt ute.. så kan jag tänka "Neeej, blä" Men så tänker jag tänk va skönt att sätta sig och äta frukost nyduschad efter löp-passet; grymt nöjd, allt är extra gott och man känner sig jättepigg, och då vill jag ju ge mig iväg:)

Lina sa...

Petra: Jag hänger jättegärna med, Håller koll på din blogg efter nästa pass :)

Lina sa...

Kalle: Låter ju superkul:) Man blir så taggad också när man träffar andra löpare!:) det peppar en hel del!!! //Lina