onsdag 13 januari 2010

Vad är ett Långpass???

Jag har laddat med extra vätska i kväll, det blir nämligen ett långpass i morrn!

Jag började fundera på vad ett långpass egentligen är, alltså hur långt?
Vart går gränsen mellan ett vanligt löp-pass och ett långpass?
Finns det i överhuvudtaget en gräns?
Kanske är det en lika knepig fråga som hur "långt är ett långt snöre?" . En fråga som det inte finns något vettigt svar på.

Min 16-kilometersrunda häromdagen känns egentligen inte som ett "riktigt långpass". Jag tycker nog att ett "riktigt långpass" innefattar minst 18 km.
Jag ser dock inte 16 km som ett helt vanligt "löp-pass" heller, kanske snarare som ett "kortare långpass"?

Vad tycker NI?? Vad är ett långpass???

9 kommentarer:

Frida sa...

16km kan vara en morgonjogg, eller 10km snabbdistans + 3+3km upp/nerjogg. Långpass är det när det står i träningsskissen :) Långpass för mig brukar oftast innebära att jag bara tränar ett pass den dagen.

Unknown sa...

Mmmmm... För egen del (som fortfarande precis kommit ur startblocken) är 16 km garanterat ett långpass. För mig är allt över milen ett långpass. Men det är ju för mig och det som jag har i "ryggsäcken". 16 km kan ju vara uppjogg för vissa! Ber att få återkomma med nytt svar om ett halvår :-)

Anonym sa...

Jag tycker de är tiden som räknas.. minst 120min innan de kan kallas för långpass. //Johan

Lina sa...

Frida: Wow! "Långpass för mig brukar oftast innebära att jag bara tränar ett pass den dagen." Hur mycket tränar du, hur ser en normal träningsvecka ut? :) :)

Lina sa...

Magnus! Ja man flyttar verkligen ribban hela tiden. Jag kom ihåg när jag sprang 15 km för första gången... jag levde på det ett bra tag kan jag erkänna;) nu känns det inte alls lika långt som då!

Lina sa...

Johan. Det kan nog vara en bra utgångspunkt att låta tiden avgöra!

Anonym sa...

Långpasset beror väl(?) på vilken distans man tränar för. Väljer min flummiga syn på definitionen: om man tränar, men inte för en specifik sträckan, länge (relativt) och långsamt (relativt), då är det ett långpass. Bra svar va! :-)

Lina sa...

Hempa. Jättebra svar:) ja långpasssträckan beror nog på vilken distans man tränar inför som du sa. En Maratonlöpare "måste" ju få in riktigt långa pass jämfört med de som bara är ute efter att springa milslopp.

Staffan sa...

Håller med Hempa men jag räknar allt över 90 minuter eller 20km vilket som kommer först, som långpass. Inför maran (ska göra min tredje i Stockholm) kör jag ett pass i månaden på över 30 km (33,3 i januari)blandat med en del vanliga långpass på 20-25km.

Gillar din blogg, har lagt till den i min löparblogg-lista :-)