onsdag 20 januari 2010

Om att vara kort, och löpare...

Jag har många gånger under min löpartid fått kommentarer i stil med:
"Det måste vara dubbelt så jobbigt för dig att springa som inte är så lång!"

Bilden som många människor har av långdistanslöpare verkar vara att man bör vara lång, för är man kort enligt dessa människor så kan man aldrig bli riktigt snabb. Jag förstår faktiskt inte varför vissa har fått för sig att det skulle vara negativt att vara kort?

Visst är det så att människor har olika genetiska förutsättningar som medverkar till en god löparförmåga. Det innefattar dock inte enbart personens kroppsbyggnad utan även interna kroppsliga processer. Att endast ha löpartalang räcker inte heller utan det beror även på hur mycket man tränar. Se bara på eliten, det är extremt hård träning som gäller, även för dem!

Ett erkännande; jag har tyckt att det känts tråkigt när jag fått dessa kommentarer.
Trots att jag är mycket väl medveten om att ingen har menat något illa och att det inte är sant. Det är inte så att jag har komplex över min längd utan det känns helt enkelt trist när folk bara genom att titta på mig snabbt tror sig kunna konstatera och bedöma mina möjligheter.
Jag vet inte hur snabb jag kan bli, men det vet ingen annan heller!

Jag vill här och nu därmed döda myten om att man måste vara lång för att kunna bli snabb!

Ta till exempel Haile Gebrselassie, han är bara 164 cm lång. Gebrselassie anses vara en av de grymmaste långdistanslöparna genom tiderna! Under sin karriär så har Gebrselassie tagit ett flertal världsrekord, både 5000(12.39.36) och 10 000 meter(26.22.75).
Gebrselassie som tävlar fortfarande har numera riktat in sig på marathon-distansen, 2008 i Berlin så noterade han ett nytt världsrekord med den fina tiden 2:03.59.
Tycker ni att jag behöver vidareutveckla detta? ;)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har aldrig hört talas om att man skulle vara lång för att bli bra långdistansare. Kanske att kenyanerna är lite längre, men annars är väl de flesta i toppen av långdistansare ganska korta? Precis som i fallet med Haile.

Jag är 1.87 och tänker ibland tvärtom att jag kanske är för lite för lång. Samtidigt vet jag att helt andra faktorer (träning, skadebenägenhet, kost mm) kommer göra att min längd blir försumbar i sammanhanget.

Kör på bara!

/Anders S

Unknown sa...

Håller med Anders S! Är själv 1.80 och har aldrig reflekterat över längd - bredd däremot :-) Men det är ju en ennan diskussion! Vill dock ha fört till protokollet att min uppfattning är att du är snabb om DU tycker du är snabb :-) Själv tyckte jag att jag var snabb igår. Men då jämför jag inte direkt med Haile... Kör på du!

Lina sa...

Anders och Magnus: Ni har helt rätt båda två, tack för två trevliga kommentarer!! /Lina

Anonym sa...

Håller med övriga talare om längdens påverkan på långdistansare. De kommentarer du fått kommer från icke pålästa individer, som dessutom uttalar sig rätt opolerat...

Pernilla Hult sa...

Jag är nog benägen att hålla med Anders om det där med snabbhet. En riktigt bra kommentar Anders!

Jag är inte snabb (inte ens i mina ögon) men jag joggar i alla fall :)

Kör så det sprutar snö och is under fötterna!

Heja Lina!!

Kram

Lina sa...

Hempa: Jaa, faktiskt det måste handla om okunskap helt enkelt!:)

Lina sa...

Pernilla: Jag ska absolut köra så att det sprutar snö ;) Du med! :) Kram!

Dessi sa...

Jag är också kort! Endast 158 cm över havet, och har funderat på om det är en disadvantage men nu har jag läst på lite och upptäckt fler korta löpare så det känns bättre :)

Lina sa...

Dessi: nämen, vi är ju exakt lika långa :)

Unknown sa...

Jag har läst detta inlägg och alla kommentarer, och jag tycker inte som ni. Lina, du skiver inte vad du menar med att springa snabbt. Är det att klara av att springa en viss distans på en viss tid, eller är det i förhållande i hur andra springer. Om det är det sistnämnda (vilket jag antar eftersom det är logiskt resonemang) så hävdar jag bestämt att längden (och då främst benlängden) spelar roll. Om vi tar ett extremfallsexempel: en genomsnittsdvärg och en genomsnittsnormallång person springer springtävling på vilken distans som helst så vinner såklart den längre personen. Ju mindre skillnaderna mellan längden är, desto svårare är det ju att se hur längden påverkar resultatet.
Min åsikt är att man KAN vara snabb om man är kortare än genomsnittet och som ditt exempel med Gebrselassie visar, men att kortare personer i genomsnitt är långsammare än längre.

En helt annan sak är ju att din bloggartikel är underbart inspirerande för de kortare löparna som läser den.

MVH Stefan