måndag 8 november 2010

Testresultat

Igår så var vi hos SussHudoteket och gjorde några tester. Det första testet var en så kallad impedansmätning. Mätningen går till så att man ställer sig barfota på en våg och samtidigt håller i ett handtag på vardera sida. Man knappar in längd, vikt, ålder och kön innan man utför mätningen. Elektrisk ström leds genom kroppen och efter bara några sekunder så får man veta andelen fett i procent av kroppsvikten och antal kg fett.


Min fettprocent i kroppen låg på 23.4% Vilket enligt Suss var bra. (Tjejer har/ska ha högre fettprocent än män). Min fettfria massa vägde 43.7 kg.

Därefter så väntade en check av vår konditionsstatus, ett så kallat åstrandstest. Det utförs på en ergometercykel. Under 6 minuter utfördes ett konstant arbete på cykeln med en viss belastning. Målet är att under denna tid nå en stadig pulsnivå och att tillgången och efterfrågan av syre är lika stort. Man kan säga att om en person får en låg puls på en hög belastning så har den en bra kapacitet, dvs bra kondition. När testet är klart så får man en siffra på hur många liter syre hjärtat kan pumpa per minut. Min siffra blev 3.6 liter. Sedan så räknar man ut relationen till den egna kroppsvikten vilket blev 63 ml/kg och minut. Enligt tabellen så var det "elitvärden" så det låter ju bra! ;) Även här skiljer sig mäns och kvinnors resultat åt. Testen var var inte över här, direkt efter så väntade armhävningar, jag gjorde jag 28 st vanliga armhävningar under uppsikt av Alex! Inte slapp man undan här inte ;) En riktig testdag med andra ord, så himla roligt! Laktattest nästa?

Suss och Jag på språng under Vintermaran i Lördags!

Inga kommentarer: