tisdag 2 november 2010

Dags att sätta upp mål inför 2011

Det är nu som jag tycker att det börjar bli dags att sätta upp mål inför nästa säsong.
Jag strävar efter att ha en så klar målsättning som möjligt. Kanske behöver man stanna upp och fundera, "vad vill jag egentligen?" Målet varierar ju mellan olika individer. Vissa vill bli snabbare, andra vill bli uthålligare. Vissa vill bli starkare andra vill gå ner i vikt. En del kanske har som mål att röra på sig 3-4 gånger i veckan osv. osv. Det skiljer sig. Så man får fundera på vad man faktiskt själv vill åstadkomma.

Nästa steg som man bör fundera på är om ens mål är realistiska. Kanske kan det vara en ide´att sätta upp delmål på vägen? Samt fråga sig själv om man är beredd att lägga ner den tid som krävs för att nå målet? Mina "äventyr-löpar-vänner" tyckte t.ex att det vore kul om jag, liksom de, satsade på triathlon nästa år. Självklart så vore det säkerligen en helt fantastisk upplevelse, men jag är just nu inte beredd att lägga ner varken tiden som krävs träningsmässigt eller en massa pengar på utrustningen som behövs. Så därför så är det ju inte realistist att anmäla sig. Jag älskar citat och detta passar här så väl in:
"Viljan att vinna betyder ingenting utan viljan att förbereda sig" Däremot löpningen och lite styrka det är jag beredd att lägga ner mycket tid på år 2011! :)
Jag försöker även att vara lite flexibel. Når jag inte mitt uppsatta mål direkt så bryter jag inte ihop för det. Det ska vara kul annars så är det ju ingen ide´. Saker kan inträffa som man inte rår för som t.ex skador. Då får man styra om i planeringen och kanske skjuta upp målet. Är man för hård mot sig själv så kan man bli så rädd att sätta upp mål pga. att man är rädd för att misslyckas. Man varför behöver man vara så rädd för det? Man måste helt enkelt vara "kompis med sig själv". Skitsamma om du berättat om din målsättning för din familj, arbetskompisar och vänner. Tänk på att det trots allt är du som styr, det är du som satt upp dina mål, det handlar inte om att bevisa något för andra. Även om det såklart är kul. Det jag menar är att det inte bör vara huvudsyftet med träningen. Här kommer ännu ett passande citat ;) "Den som endast söker applåder utifrån har lagt hela sin lycka i andras händer"
När du har din målsättning klar så var försiktig med att ändra eller utöka ditt träningsprogram för snabbt. Det finns inga genvägar, det tar helt enkelt tid för kroppen att vänja sig vid förändringar. Det är därför som det är så bra att du sätter upp målen redan nu. För är det lopp i vår som du ska springa så har du ju i nuläget god tid på dig att förbereda dig i en lagom takt. Du undviker t.ex att "få panik i Mars över att inte ha tränat på hela vintern och snart är det marathon!!". Sätter du upp ditt mål nu så är det lättare att behålla fokus och motivera dig själv till träningen under det mörka vinterhalvåret!
Så Lycka till, släng gärna in en kommentar om du redan nu har ditt mål klart för dig och vill dela med dig! :)

13 kommentarer:

Johan sa...

Bra skrivet

Malin sa...

Du har helt rätt! Ett av mina mål är att åka Tjejvasan, målet är att komma i mål och ha roligt. Ett annat mål är att springa min första halvmara, har gjort det på träning men aldrig officiellt. Funderar på Kungsholmen runt, har du något att säga om det loppet, banan, arrangemanget osv? =) Mkt bra blogg! =))

Maj sa...

Typ jag vet vilka mål jag vill uppnå, men vet inte riktigt hur jag ska göra eller utföra dem. Så, du får höra sen, då ja har mer klar syn på de hela!

cool bild!

Anonym sa...

Lidingöloppet 2011!

Anonym sa...

Klokt och läsvärt! Tack för inspirationen :-)

Jenny sa...

Instämmer med de övriga, riktigt bra skrivet! Du är en stor inspirationskälla, verkligen!

Odda sa...

Mycket bra skrivet. Håller precis på och funderar på mina mål för kommande säsong. Synd att du inte kommer prova triathlon, det är grymt roligt.

Tina sa...

Tack för en supergullig kommentar på min blogg idag, den gjorde mig på mycket bättre humör! :)

En lustig sak är att jag precis innan jag såg kommentaren och klickade mig in på din blogg var att jag googlade på träningsinspiration men inte hittade något bra. Två minuter senare så hamnade jag här på din blogg som bara sprudlar av inspiration. Nu vet jag var jag ska fortsätta titta in dagligen för att bli motiverad till att verkligen komma igång med träningen! :)

Staffan sa...

Härlig bild och bra skrivet!!

Jag velar fortfarande kring mål, det blir ingen mara för mig 2011 (har själv fattat det beslutet av familjeskäl) men jag vill jobba lite med snabbheten och uthålligheten och funderar på mål på milen och halvmaran och också faktiskt enkla veckomål för att få inte lite styrka, något jag har väldigt svårt för tydligen

Frida sa...

Jag har målet kristallklart för mig: Stockholm Marathon 2011. Anmäld och klar. Det är min första mara, och jag satsar på att komma runt och ha roligt. Alltså ska jag vara så pass bra tränad att det inte blir allt för plågsamt. Kör löpträning hela vintern.

Lotta sa...

Då jag bor i USA just nu så är säsongen inte riktigt slut här än, så årets sista mål är kvar: Seattle Halvmaraton, drömmål: 1:32 (skulle innebära nytt PB). Mål för 2011: Milen under 41 min, Marathon 3:30... Och såklart att ha kul, och hålla mig skadefri! Lycka till med dina mål!/Lotta

Lina sa...

Vad roligt med alla kommentarer! Jättkul att läsa om Era mål! Blir inspirerad!

Johan: Tack!

Malin: Vad kul med så tydliga mål! på Kungsholmenrunt
så har jag bara sprungit 10 km, det loppet var "sådär"
Sthlm halvmara är med säkerhet roligare och bättre! :)

Maj: ååh spännande :)

Anonym: Lidingöloppet, skoj, jag kanske också
premiärspringer om det inte blir Berlin marathon,
de är typ samtidigt :)

Hempa: Tack! :)

Jenny:ååh TACK!!! :) Vad glad jag
blir av dessa ord!

Odda: vem vet in framtiden så kanske jag ändrar mig :)

Tina: Lustigt! Va kul! :):) kommer kika in på din oxo!

Staffan:Ja fartträning är ju skitkul och då är det ju
super att fokusera på halvmaradistansen :)

Frida:WOW!!! Va kul!!! Första maran är speciell!
Du kommer inte att ångra dig! :)

Lotta: Jag skulle också vilja komma under 3:30 på maran 2011 :)
Lycka till!

Anonym sa...

Göteborgsvarvet under 2 timmar!
p.s du har en väldigt inspirerande blogg/Anna