torsdag 18 november 2010

Förvånade över mina resultat

Jag har en liten fundering som jag vill dela med mig av till er.
Jag har sedan jag sprang Stockholm marathon i år på 3:40 fått en hel del förvånade reaktioner över tiden. Jag är själv nöjd, men ibland så undrar jag lite när folk blir sååå förvånade över att jag sprungit på denna tid.
Hur ska det tolkas egentligen?
Ska jag bli glad, jag menar folk tycker väl uppenbarligen att det är en bra tid eftersom de blir så förvånade? Men ibland så frågar jag mig själv efter att ha fått denna reaktion varför jag inte skulle kunna springa på 3:40? Vissa har lagt till "du som är så liten(dvs kort)" men skulle jag inte kunna springa för det??!!
Eller är det så att folk påverkas av mig, hur jag pratat om loppet innan och om vad mina förhoppningar är? Fast vissa av de som blivit väldigt förvånade känner o andra sidan till väldigt lite om min löpning? Vad tror ni, får ni samma reaktioner av er omgivning?

10 kommentarer:

Miranda sa...

Alltså jag kan tänka mig at det handlar om att du tidigare inte har redovisat så mycket siffror och så om din träning? Kan det vara de?

Anonym sa...

Jag gissar att det främst är "icke-löpare" som fällt dessa kommentarer. De relaterar antagligen tiden till någon annan de känner som springer och som kanske "skrytit" en del om sina löparinsatser och som sen sprungit maran på en betydligt sämre tid än din. Det tror jag! :)

Hursomhelst...3.40 är en bra tid oavsett kön, längd, vikt osv. Var stolt över din insats och keep up the good work!

Hälsar

Pontus (som tydligen var ett par minuter före senast i Sthlm...å jag var grymt nöjd med min tid! :) )

Anonym sa...

Hej!

Mitt namn är Sassa, och jag jobbar med ett tv-program som går ut på att resa.
Jag vill få kontakt med er för att jag tycker ditt träningsintresse är intressant.
När ni reser, vart reser ni då? Flyger ni? Tänker ni på träning när ni reser? Hur ser det ut med boende? Är det viktigt att det finns gym på hotellet?
Jag har tusen frågor till er.

Vi söker alltså familjer/par till detta tv-programmet som kommer att få en resa till sitt typiska resmål.
Inte nog med det, så reser man med ett annat par. Ett par som vi utser, som vi tycker skulle passa paret som skall resa.
Först åker man alltså på det ena parets resa och visar det andra paret hur dom reser, och sedan vice versa.
Man åker alltså på totalt två resor.

Vi kommer att ha inspelning i december, januari, februari. Och då totalt två veckor under den perioden.

Känner ni till något par som stämmer in på detta?

Hoppas på snabbt svar, då vi har väldigt tight deadline.

Vänligen, Sassa (ring gärna direkt istället på 0739194916)

Thomas sa...

Lina, jag tror helt enkelt att de som är förvånade över dina tider inte vet hur duktig löpare du är. Vi som har förmånen att få springa med dig vet ju hur grym du är och är inte så förvånade, däremot så är vi imponerade och gläds över dina resultat och din löpglädje.

Min omgivning är mer förvånad över att man orkar springa så jäkla mycket och så jäkla långt, men det är en annan sak. Det handlar ju bara om inställning.

See you!

Frida sa...

Hej!

Jag heter Frida och jag hittade till din blogg via Lisas blogg bara för ett par dagar sedan. Jag blir så inspirerad och kollar nu in här verje dag sedan dess! Är löpare egentligen, relativt nytt intresse, men fick mitt första barn i somras och försöker nu trappa upp sakta men säkert för att nå mina 3-5 mil/vecka igen i vår. Kanske mer?

Angående det du skriver att folk blir förvånade... Jag blev förvånad eller kanske mer förundrad över hur snabbt du blivit snabb! Kollade dina fina tävlingsresultat de tre senaste åren och du har ju tagit grymma framsteg! Eller hur?!

Jag har bara sprungit halvmara som längst, men funderar på mara. Kanske ett nytt mål att nå efter bebisen och allt. =)

Tack för att du bloggar om träning! Mycket glädje, inspiration och tips!

Em Löfgren sa...

låt de bli chockade! du är grym! folk är nog bara imponerade!

Odda sa...

Jag tycker folk blir förundrade över att man springer marathon över huvudtaget. Dessa kommentarer kommer ju självklart från folk som inte springer själva.

Kalle sa...

Hej Lina!
Jag var nog den förste som redan direkt efter loppet på ÖIP uttryckte min stora förvåning!
Ja, jag använde till och med ordet "chockad";-)

Självklart har jag alltid trott att du med din målmedvetna träning skulle bli bättre o bättre och att marathontiderna skulle krypa nedåt o nedåt;-)

Att jag blev förvånad Nu( vi har pratat om det här)berodde på din kraftiga förbättring från i fjol, din inte helt lyckade vårträning(skadekänningar) och ett gemensamt långpass där du hade problem att hänga med.

Fast jag blev nog ännu mer förvånad efter Hässelbyloppet där du kom med ett kraftigt förbättrat nysatt pers. som sen "slaktades" ytterligare med över minuten;-)

Så det är dom STORA framstegen som jag är förvånad över!
INTE att du INTE skulle kunna springa så fort!

För "okunnigt" folk kanske det är lätt att tro att det är en fördel med att vara lång (längre steg) men det finns ju både för- och nackdelar med längden.
Historien kan tala om att i toppen av resultatlistorna finns det både korta och långa löpare.

Jag är mycket GLAD☺ över dina fina prestationer och jag vet att DU☻ är det oxå!

"Keep up the good work!"
CU! Kram!
/Kalle

Anonym sa...

Haha, lite roligt är det ju, då man kan "chocka" folk. Själv fick jag kommentaren "vann du?...Nähä...(lite besviket)" efter Sthlm marathon av en kompis som har NOLL koll på löpning :) Lite roligt är det även att ditt och mitt PB från SM endast diffar på 3 sek :) Mot 3:30 nu va:)?/Lotta

Helena sa...

Förra året gjorde jag en halvmara på 1.36 och jag fick EXAKT samma reaktion...men jag väljer att tolka det som att de är imponerade...det tycker jag att du ska göra också! ;) Du är GRYM och jag önskar att jag kunde göra maran på 3.40 i vår... :)