onsdag 9 mars 2011

Smärtsamt!

Idag så har jag varit hos en naprapat. Tidigare så var det en ömmande ryggkota som han behandlade men idag så fick även mina benhinnor sig en omgång och utsattes för en minst sagt smärtsam behandling. Sååå ont! Tårarna var inte långt borta... Som vanligt så ömmar mina benhinnor denna period och månad. Jag börjar se ett samband och inser att det är tredje året, vid denna tidpunkt, som de bråkar. Antagligen så har det att göra med den efterlängtade barmarken. Benen är liksom lite vana att springa på snö nu. Men jag är inte stressad. Benhinnorna är min akilles och jag vet att det kommer att gå över. Jag vet vad jag ska göra för att lindra besvären och jag skulle därför bli mycket mer stressad om jag hade ont någon annanstans! Detta kommer bli bra. I morgon så lär jag dock ha blåmärken efter dagens behandling, men är man en hårding så är man;) ;)


- Posted using BlogPress from my iPhone


- Posted using BlogPress from my iPhone

11 kommentarer:

Niklas sa...

Rekommenderar du att man går till en naprapat vid benhinnebesvär? Brukar också ha det ibland nämligen.

Ousa sa...

Stötvågor? Eller massage?

Anonym sa...

Hej du!
Kan inte du ge mig lite tips ang benhinnebesvär som inte kostar på alltför mycket. "Fattig student" som alltid har till å från besvär några utspridda perioder om året.
Och har så haft i hela mitt träningsaktiva liv, typ 14 år...
MVH
Josefina

Desiré sa...

Usch! :( Jag har också problem med benhinnorna. Det blir alltid en massa besvär med dem när jag ökar träningsmängden. Var hos en naprapat i söndags och fick stötvågsbehandling och det hjälpte direkt. Men så fort jag sprang kom det tillbaka. Hon sa att det kunde ta flera omgångar innan det försvann.. Men jag undrar om det verkligen kommer försvinna? Just nu försöker jag stärka musklerna på framsida smalben genom att gå hälgång då jag läst att för svaga muskler där till förhållande till vadmusklerna kan leda till benhinneinflammation. Ilägg och sånt har jag redan testat och det funkar inte..

Vad gör du för att bli kvitt dina problem? Jag har dragits med det här i två år nu..

Lotta sa...

Jag säger bara: ISBAD! Efter varje pass, du återhämtar dig MYCKET snabbare, och svullnaden i underbenen går ner. Om du inte vill vara fullt så hardcore, så isa i a f benhinnorna. Sen stretch och bra uppvärmning inför varje pass, och sånt, men det vet du säkert. Du går säkert upp på tårna mer då det är barmark och benen är inte helt vana vid det efter en hel vinter och lite mer lufsande på snö. Lycka till!

Lina sa...

Niklas: fördelen med att gå till naprapat är att de kan trycka och massera hårt, det är svårt att göra det på samma sätt själv...

Lina sa...

Ousa: massage... Har du testat stötvågor?

Lina sa...

Josefina: jo jag kan lägga ut hur jag gör med mina benhinnor i dagarna! Bor du i sthlm föressten, isåfall så har naprapathögskolan väldigt bra priser!

Lina sa...

Desire: Jaaa visst är det jobbigt, jag är lite nyfiken på stötvågor.. Jag ska skriva ett inlägg om hur jag behandlar mina ben i dagarna!

Lina sa...

Lotta! Tack för tipsen!!! Jaa du har säkert rätt i att man ändrar löpstilen i och med barmarken! Isbad ska jag testa;)

Anonym sa...

Ja, bor i stockholm. Vad kostar det å hur många behandlingar behövs? Med tanke på att jag "bara" springer så brukar jag köra total uppehåll en vecka med voltaren (ja, kanske inte den bästa lösningen...) för att få bort det värsta, men det tenderar ju att hänga kvar så att jag måste gå ner i veckomängd. På så vis känns som att jag aldrig kommer upp i över 5 mil någon längre period eftersom att jag måste trappa ner å sen upp igen. Ja, du fattar problematiken...
Superbra om du vill lägga upp lite egna tips på bloggen också,
MVH
Josefina igen